d

دانستنی های ارمنستان

(ایروان)

ارمنستان(ARMANIA)

               

ارمنستان یک کشور کوچک ، کوهستانی  از کشورهای خاورمیانه ، در جنوب رشته کوه بزرگ قفقاز و در حاشیه شمال غربی آسیا می باشد. از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب با ترکیه  و از جنوب با ایران  و نخجوان هم مرز است؛ گردشگری در ارمنستان یکی از منابع اصلی درآمد کشور ارمنستان می‌باشد. پایتخت ارمنستان (ایروان) میباشد. برای رسیدن به شهرهای این کشور باید از جاده‌های پرپیچ‌و خم که مناظر بسیار زیبا و جالبی داردگذشت. زبان ارمنی، زبان رسمی این کشور، یکی از قدیمی ترین زبان ها در جهان است. به دلایل سیاسی و تاریخی، زبان روسی رایج ترین زبان خارجی بین ارامنه است. انگلیسی دومین زبان خارجی است که در سفر به ارمنستان به راحتی میتوانید با آنها صحبت نمایید.

اب و هوا


به دلیل موقعیت ارمنستان، که توسط دامنه های مرتفع محصور شده ، آب و هوای آن خشک و قاره است.
تابستان به جز در مناطق مرتفع ، طولانی و گرم است ، میانگین دمای ژوئن و آگوست (25 درجه سانتیگراد) است که گاهی اوقات به سطح ناراحت کننده افزایش می یابد. زمستان عموماً سرد نیست. متوسط دما در ژانویه در دشت و کوهپایه حدودا(5 درجه سانتیگراد) است.

شهر های  ارمنستان

                

                         
پایتخت ارمنستان شهر ایروان (Yerevan) است که بیش از یک سوم کل جمعیت کشور را تشکیل می دهد.از دیگر شهر های مهم ارمنستان شهرهای گیومری (Gyumri) ، آبویان (Abovian) ، وانادزور (Vanadzor) ، اجمیادزین (Ejmiadzin) ، آشتاراک (Ashtarak) ، کاپان (Kapan) ، گوریس (Goris) ، آپاران (Aparan) ، آرتاشات (Artashat) ، هرازدان (Hrazdan) ، ایجوان (Ijevan) ، آماسیا (Amasia) ، مارالیک (Maralik) ، مارتونی (Martuni) ، ماسیس (Masis) ، الاوردی (Alaverdi) ، و واردنیس (Vardenis) را می توان نام برد.


پول ارمنستان

 

                           
 

واحد پول ارمنستان درام است با نام اختصاری AMD شناخته می شود. واژه درام در ابتدا از واژه عربی درهم گرفته شده که درهم نیز از کلمه دراخما در زبان یونانی مشتق شده است . درام از سکه های 10 ،  20،  50،  100، 500 و اسکناس های 1000 ،  5000 ،  10000،  20000، 50000 و 100000  تشکیل می شود.
 

جشن ها و فستیوال های ارمنستان

جشن‌ها و فستیوال‌ها در هر سرزمین‌های  یکی از راه های ساده‌و شیرین  برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم سراسر دنیاست.ارمنستان یکی از کشور هایی هست که جشن و فستیوال های زیادی را در هر سال برگزار میکند.مسافران در هر فصل از سال میتوانند از فیسیوال و جشن های متعدد ارمنستان بهرمند شوند.تمام جشنواره های ارمنستان با رقص و پایکوبی همراه هست.جشنواره های معرف با فصل برگزاری:

جشنواره ناوسار

در تقویم ارمنستان 11اوت اولین روز سال جدید میباشد.هرچند که سال جدید طبق سال میلادی برگزار میشود،اما طبق رسم سنت چندین ساله این روز نیز جشن گرفته میشود.


جشنواره عید پاک  

 

                      
 

جشن عید پاک یکی از بزرگترین و مهمترین آیین این سرزمین هست. این جشن در بهار بعد از اولین قرص کامل ماه برگزار می شود و آن معمولا بین اواخر مارس و اوایل آوریل متغیر است مسیحیان معتقد هستند که در این روز عیسی مسیح بعد از به صلیب کشیده شدن دوباره زنده می شود، به همین دلیل این روز به "معاد مسیح" نیز معروف است.


جشنواره روز جهانی  جاز 

 

فستیوال روز جهانی جاز،هر ساله در 30ام ماه آوریل در ارمنستان برگزار می شود. طرفدارن موسیقی در سراسر دنیا این روز را جشن میگیرند، کشور ارمنستان نیز در مجتمع آبشار ایروان با دعوت کردن هنرمندان ارمنی و هنرمندان خارجی دور هم این روز را می گیرد.


جشنواره دلمه

                           
 

جشنواره دولمه در 20 ام ماه می برگزار میشود.دولمه یکی از غذاهای معروف و مهم ارمنستان میباشد طوری که رستوران ها انواع دلمه های خوشمزه را سرو میکنند.حتی یکی از رستوران های شهر ایروان به نام دولماما نام گزاری شده است.


جشنواره توت

                                               
 جشنواره توت هر سال در 7ام جولای در پارک منطقه ای گوریس در استان سیونیک برگزار می شود.شهر گوریس یکی از مناطق گردشگری ار منستان مبباشد. اصلی‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه صومعه تاتو می باشد؛ با سفرکردن به این منطقه و سوارشدن به یکی از  طولانی‌ترین تله کابین‌های جهان نمای این کلیسای قدیمی و طبیعت زیبای اطراف آن را از بالا تماشا کنید.


جشنواره ورداور

                         
            

ورداور یک کلمه ارمنی به معنی آب پاشیدن و شکوفه دادن گل روز میباشد 8 جولای این روز جشن گرفته میشود.و مردم در کوچه خیابان به آب پاشی هم دیگر میپردازند.


جشنواره رنگ

                          
 

مردم در یکی از روزهای ماه جولای در مجتمع همیار جمع شده و بعد از نرمش مسافت 5 کیلومتری را میدوند و در طول مسیر همدیگر را غرق در رنگ میکنند. در اخر به سه مرد و سه زن که زودتر به خط پایان میرسند جایزه داده میشود.

جشنوار تازار

                             
 

در 4امین روز از ماه آگوست در شهر ایروان مردم با پوشیدن لباس های سنتی و موسیقی زنده به رقص و پایکوبی میپردازند.

جشنواره بالن

 

                                             
 

یکی از جشنوارهای هیجان انگیز جشنوار بالن در 15 تا 18 سپتامبر در میدان جمهوری ایروان میباشد.اسمان شهر پر از بالن های رنگارنگ و آب و هوای مطلوب بهترین زمان برای سفر به ارمنستان این زمان میباشد.


جشنواره برکت انگور

 

                 
 

جشنوار انگور یکی از جشن های سنتی و مذهبی ارمنستان میباشد. کلیساها انگورها را طی مراسمی متبرک می کنند و به مردم می دهند؛ انگور مقدس‌ترین میوه در بین مردم مسیحی است و جشن برکت انگور یا جشن تبریک انگور نیز جز پنج تعطیلی اصلی کلیساها است.


جشنواره پشم چینی

                  
 

در سال 2014 اولین بار در  استان سیونیک جشنوارپشم چینی اجرا شد و در روز جشن یعنی 8ام ماه ژوئن مردم از 7 روستای نزدیک گرد هم می آیند و با پختن غذاهای سنتی و خوشمزه، و در کنار آن با به نمایش گذاشتن صنایع دستی سنتی، به پشم چینی مشغول می شوند البته پشم چینی به صورت مسابقه برگزار می شود.


جشنوار ماهی

                          
 

هر سال 11 آوریل در منطقه  کوتایک در شهر ابوویان سر اشپزهای ماهر جمع شده و به پخت انواع غذاهای که با ماهی درست میشود، میپردازند. بازدید کنندگان می توانند غذاهایی با طعم‌های مختلف از ماهی را تجربه کنند.


جشنواره باربیکیو

                    
 

در تاریخ 18 و 19 ماه آگوست در منطقه آختالا برگزار می شود.مردم در کنار خوردن کباب به رقص و پایکوبی میپردازند.صومعه اختالا یکی از اثار بارارزش و مقدس ارمنستان دراین منطقه واقع میباشد.


جشنواره عسل

 

                       
 

این جشنواره معمولا 10امین روز ماه آگوست است که در استان تاووش در شمال شرقی ارمنستان به پا می شود مردم عسل‌های طبیعی و خوشمزه و شهد میوه‌های شیرینی چون توت و انگور را عرضه می کنند.اگر به این جشنواره رفتید حتما به صومعه غارتسین در شهر دیلیجان و صومعه گوشاوانک در این استان بزنید.


جشنواره هدیه ای سیونیک

                                            
این جشنواره دراولین شنبه ماه جولای بصورت یک بازارچه سنتی از میدان گریگور تا اولد گوریس میباشد.در این جشنواره مردم به نمایش دادن غذاها، لباس‌های محلی، صنایع دستی و ... شهر می پردازند.مردم در این جشنواره انواع نوشیدنی و خوراکیهای متنوع رو بهم تعارف مینند.


جشنواره گاتا

                                            
یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در سفره‌های ارمنی ، نان محلی گاتا میباشد. پایه تهیه نان ،کره ،ارد و شکر میباشد.این جشنواره در 21امین روز ماه سپتامر در روستای خاچیک با پخت یک گاتای بزرگ برگزار می شود.


جشنواره هندوانه 

                                            
در اول تابستان ماه جولای شهرداری یک جشنواره ای برگذار میکند تا هم مردم سرگرم شوند هم خنکی هندوانه از گرمای تابستان بکاهد.جشنواره در کنار دریاچه سوان برگزارمیشود. مسابقه حکاکی پوست هندوانه نیز اجرا شده و در نهایت از طرف شهرداری ایروان هدیه ای به برندگان می دهند.

جشنواره ماجراجویانه

 

                                           
این جشنواره از جشنواره‌های جدیدو هیجان انگیز در 27 جولای در پارکی محافظ شده در استان تاواش میباشد. علاقمندان از ارمنستان و کشورهای دیگر در این پارک جمع می شوند و تفریحاتی مانند کوهنوردی، پاراگلایدر، کمپ و ... را تجربه می کنند.در نهایت به برنده شدگان جایزه اهدا میشود.

هزینه غذا در ارمنستان

                                           
غذاهای متنوع و لذیذی در ایروان طبخ میشود تا مهمانان از انها لذت ببرند.غذاهای معروف آن هریسه (یکی از غذاهای قدیمی ارمنستان) ،تولما( دلمه ی ارمنی)
ماهی کبابی(غذای سنتی ارمنی ها)و قاپاما(غذایی مناسب کریسمس در ارمنستان) میباشد.
هزینه غذا در ارمنستان حدودا 2000دارم برای یک نفر در رستوران معمولی میباشد.هذینه دو نفر در رستوران معمولی 5000درام میباشد.هذینه یک بطری آب 200 درام هست که لازم به ذکر میباشد آب ارمنستان شیرن و قابل شرب میباشد.نیازی به خرید آب معدنی نیس
ت و از آب شهری میتوان استفاده کرد.اگر بخواهید یک فنجان قهوه میل کنید 900 دارم باید هذینه بپردازید.


برخی از رستوران های برتر ایروان


رستوران پروانا:
اگر به ایروان سفر می‌کنید بدون برو و برگرد یک شب از سفر خود را بخاطر کباب‌های خوشمزه و ارزان‌قیمتش و محیط کاملا خانوادگی به این مکان اختصاص دهید.پروانا یك رستوران زیبا به شكل كشتی (آراگاست در ارمنی به معنای كشتی است) در سه طبقه هركدام با موسیقی و منوی خاص خود. می‌توانید درون رستوران یا در كنار دریاچه از غذاهای گوناگون ارمنی، پیتزاها و پاستا‌ها لذت ببرید
آدرس رستوران در ارمنستان : ایروان، خیابان ایساهاكیان، شماره ۴۱
متوسط بهای غذا : ۱۱ تا ۲۰ دلار

 

رستوران شیروان:

یکی از بهترین رستوران های ایروان با غذاهای لذیذ ایرانی میباشد.این رستوران پذیرای مهمانان خارجی و داخلی بسیاری میباشد.و به دلیل نزدیکی به مرکز خرید بهترین گذینه برای میل کردن غذا میباشد.
ادرس:تومانیان شماره ۳۲ (بین خیابان آبویان و تریان)


رستوران انوش:

می توان از رستوران انوش برای برقراری جلسات کاری، قرارهای رمانتیک و میهمانی های خانوادگی استفاده کرد، رستورانی فوق العاده با طراحی ترکیبی بی نظیر و فضایی گرم، کادری مجرب و در عین حال بسیار صمیمی و دوستانه میباشد. منوی آن بی نظیر و در برگیرنده غذاهای سنتی بسیار باکیفیت ارمنی می باشد .نرخ غذا ها به دلیل لوکس بودن رستوران قدری گران میباشد.


رستوران ارارات:
رستوران آرارات تاریخی كهن و به سنت‌های دیرینه خود شهرت دارد. اینجا محبوب نویسندگان و هنرمندان بسیاری از جمله نرسیسیان، شیراز، ایساهاكیان و دیگران بوده است. این رستوران غذا‌های ارمنی را به همراه موسیقی زنده و محلی ارمنی سرو می‌كند.
آدرس رستوران در ارمنستان : ایروان، میدان جمهوری، ساختمان دولتی شماره2ر


رستوران قفقاز:
رستوران قفقازی یکی از زیباترین رستوران های ارمنستان غذاهای ارمنی و گرجی متنوع به همراه طراحی بسیار زیبا و سنتی در دو طبقه پذیرای مهمانان عزیر می باشد. موسیقی زنده سنتی هر شب در این رستوران برگزار می شود. قیمت غذاها در این رستوران بسیار مناسب می باشد.
آدرس : هانراپتوتیان 82

رستوران ایرانی آریا:
با توجه به اینکه هر سال تعداد زیادی مسافر از ایران روانه آنجا می شوند که در خورد و خوراک ها حساسند، پس وجود یک رستوران ایرانی در این کشور بسیار ضروری است. رستوران آریا مجموعه ای است که هم کافی شاپ است هم رستوران، و شما می توانید ناهار و شام و عصرانه خود را آنجا صرف کنید.
آدرس رستوران ایرانی آریا : ایروان ، خیابان ایساهاکیان بین خیابان تامانیان(پارک کاسکاد)و باغرامیان
تلفن


رستوران ایرانی یلدا
این رستوران یکی از رستوران های ایروان در میدان جمهوری میباشد.غذاهای لذیذ و تازه ایرانی هر روز سرو میشود.به خاطر موقعیت مکانی خوب بهترین گزینه برای میل غذا میباشد.لازم به ذکر است که نرخ غذا بسیار مناسب است.


هذینه حمل و نقل 

                    
 

سیستم حمل و نقل در کشور ارمنستان شامل اتوبوس و اتوبوس برقی، مینی بوس، مترو و تاکسی می شود. بخاطر سرعت بیشتر و هذینه پایین  بهترین گذینه میباشد.. در شهر ایروان تاکسی گرفتن گزینه‌ی پیشنهادی ما نیست، چرا که بسیار گران میباشد.نرخ تاکسی از 600 دارم شروع شده و به ازاری هر کیلومتر 100درام افزایش  نرخ دارد.به طور معمول 1000دارم هذینه برای یک تاکسی درون شهری هست.هزینه بلاط تک سفره مترو 100درام میباشد.

فرودگاه بین المللی زوارتنوتس

                                              
فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس در ۱۲ کیلومتری شهر قرار دارد. هذینه تاکسی از فرودگاه تا شهر 5000درام و اگر با اتوبوس ها و مینی بوس همراه باشید با 300 دارم  در میدان فرانسه ، پاک شوکا و یریتاساردکان سوار کرده ودر عرض 30 دقیقه به شهر میرسید. .این فرودگاه دروازه اصلی به ارمنستان با پروازهای مستقیم به آتن ، بیروت ، برلین ، دبی ، استانبول ، کیف ، مینسک ، مسکو ، پاریس ، پراگ ، قطر ، ریگا ، سن پترزبورگ ، تفلیس ، تهران ، تل آویو ، وین و ورشو است.پرواز داخلی اصلا وجود ندارد چون شهرهای ارمنستان بسیار کوچک بوده و تنها بصورت زمینه پیمایش مشود.بنابراین فرودگاه کوچک و پیمایش در آن اسان است.اینترنت رایگان در ترمینال خروجی قابل دسترس هست.در فرودگاه امکان مبادله ازی وجود دارد. شعب بانکی و پست ، همه در طبقه 1 و 2 فرودگاه موجود است. یک میز اطلاعات گردشگری و یک غرفه اطلاعات صفحه لمسی برای رفاه حال مسافران وجود دارد.شماره تلفن فرودگاه  +374 10 493000.


اجاره خودرو در ارمنستان
اجاره خودرو با راننده حدود 40 هزار درام  و بدون راننده 20 هزار درام میباشد.در اطراف میدان ازدای افرادی هستند که ماشین اجاره میدهند.برای اجاره باید پاسپورت خودتان را در اختیار انها قرار داده و ماشین را تحویل بگیرید.لازم به ذکر است که سن رانندگی در ارمنستان 21 سال میباشد.
سفر به ارمنستان با خودرو شخصی
برای رسیدن به ایروان باید از شهر تبریز بعد جلفا عبور کرده و به مرز نوردوز رسید.برای رسیدن به ایروان از مرز 390 کیلومتر باید رانندگی کنید.جاده کوهستانی و پر از پیچ میباشد.از تبریز تا ایروان حدودا 13 ساعت بدون معطلی مرز راه هست.حدودا 3الی5 ساعت معطلی مرز را هم باید درنظر بگیرید.

مدارک مورد نیاز:
مجوز خارج کردن ماشین از کشور (کاپوتاز)
دفترچه بین المللی خودرو
گواهینامه بین المللی
نمره بین المللی

 

جاذبه های گردشگری ایروان

میدان جمهوری


میدانی معروف که دور تا دور آن را بناهای اداری، ملی و مشهور ارمنستان احاطه کرده‌اند.کمتر کسی پیدا میشود که به ارمنستان سفر کرده و در این میدان گشت و گذار نکرده باشد.شب های میدان یک مکان عالی برای دیدار با دوستان اشنایان میباشد.در شب های تابستان با پخش موسیقی و رقص آب خاطرات دل انگیزی رو برای همه به وجود می اورد.اطراف  میدان پر از بستنی فروشی ها و کافه ها میباشد که خرید آن توصیه میشود.


هزارپله (کاسکاد)


در قسمت شمالی میدان اپرا بنای کاسکاد یا هزار پله با ابشار هایی مصنوعی ،اب نماهای زیباو گلها وجود دارد. در کنار کاسکاد موزه ای به نام کافسجیان وجود دارد که می توانید با پله برقی هایی که در این مجموعه وجود دارد به بالا بروید و چشم اندازه ویژه ای به کاسکاد هم داشته باشید.مجسمه های مدرن وجود دارد که از تماشای آن لذت خواهید برد.
آدرس: ۱۰ Tamanyan St, Yerevan 0009, Armenia

 

خانه اپرا


سالن و میدان اپرا ماننده میدان هاراپارک با معماری زیبا سرگرم گننده میباشد.یکی از جاذبه های توریستی ارمنستان سالن اپرا و میدان اپراست.سالن اپرا در سال ۱۹۳۳ افتتاح و تاکنون شاهد اجرای کنسرت‌ها و اپراهای ارمنستان جهان بوده است. این بن به نام آرام کاچاتوریان اولین اپرا نویس ارمنی نامگذاری شده است. از لحاظ معماری، سالن اپرا از دو قسمت،سالن غربی آن سالن فیل هارمونیک (ارکستر سمفونی) به نام Aram kachatorian و سالن شرقی سالن اپرا و باله به نام Alexander spendiarian است., تشکیل شده است.
در ضلع جنوبی اپرا دریاچه به نام قو وجود دارد که در فصل زمستان به دلیل یخ زدگی بهترین مکان برای پست میباشد.اطراف اپرا پارک هایی وجود دارد که میتوانید از رستوران و کافی شاپ هایش لذب ببرید.


مجسمه مادر


یکی از بناهای به یاد ماندنی و زیبای مجسمه مادر یا    در بالای هزار پله میباشد.این بنا در پارک پیروزی واقع شده است. مجسمه مادر ارمنستان در سال 1950 افتتاح شد و با مجسمه 17 متری استالین بالا رفت. سپس مجسمه آن با مجسمه مادر ارمنستان، در سال 1967 جابه جا شد. در این پارک، یک بازار و نمایشگاه سرگرم کننده هم وجود دارد که محلی ها معمولا آخر هفته ها به آنجا می آیند.چهره ساختمان 22 متری مجسمه مادر بیانگر این است که "ارمنستان به تمام تاخت و تازها و قتل عام ها پاسخ می دهد و برای حفظ ملیت و جان شهروندان خود مبارزه می کند."
 


 


تور ها مرتبط
نام
مبدا
تاریخ رفت
تعداد شب
نوع
شروع قیمت
نام
(تور همه روزه ارمنستان از تهران و تبریز) تور ایروان
مبدا
تهران
تاریخ رفت
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰
تعداد شب
3
نوع
زمینی
شروع قیمت
10000000 تومان
هتل های مشابه
222411002.jpg
آرارات

هتل آرارات (ARARAT) هتل 4   ستاره آرارات  در شهر ایروان قرار دارد این هتل دارای امکانات رفاهی از جمله استخر سر پوشیده ،سونا ،اتاق های چوبی بزرگ با طرح چوبی و سرو غذاهای ارمنی و اروپا...

295404607.jpg
آرامزد

هتل آرامزد (aramazd) هتل 3 ستاره آرامزد (aramazd) در شهر ایروان واقع شده است. از جمله مهمترین امکانات این هتل می توان به پذیرش 24 ساعته ،وای فای رایگان ،سرو صبحانه ، در هتل  اشاره کرد . موقعیت...

221669403.jpg
مرین

هتل مرین (merien ) هتل مرین (merien) از هتل های 3 ستاره ارمنستان می باشد . از جمله امکانات این هتل میتوان به رستوران، پذیرش مناسب ، حمل وسایل ، مبلمان ، لاندری ، سرویس دهی اتاق ها اشاره کرد . سال...

cd72e4df.jpg
باکسوس

هتل باکسوس (baxos) هتل 3 ستاره باکسوس در مرکز شهر ایروان واقع شده است .رستوران این هتل غذاهای ارمنی و انواع نوشیدنی های بین المللی سرو میشود .موقعیت مکانی این هتل 5 دقیقه تا ایستگاه مترو ، 9 کیلومت...

150743628.jpg
رجینه

هتل رجینه (REGINEH) هتل رجینه  (REGINEH)  از هتل های 3 ستاره ایروان می باشد .اتاق های این هتل نمای زیبایی از کوه های آرارات دارند . از امکانات این هتل می توان به استخر رو باز ،مرکز بدنساز...

مطالب مرتبط

1412104490_david_of_sasun_yerevan-hayweb1.jpg

ارمنستان(ARMANIA)                 ارمنستان یک کشور کوچک ، کوهستانی  از کشورهای خاورمیانه ، در جنوب رشته کوه بزرگ قفقاز و در حاشیه شمال غربی آسیا می ب...

بیشتر