d

دانستنی های شهر وان

(وان)

وان(VAN)

                                      

وان بزرگترین شهر شرق ترکیه است که با خاک ایران هم مرز است.این شهر از سمت غرب و شمال به دریاچه وان، از شرق به کوههای سیاه کوه و ارک و از جنوب به کوه آرتوس ختم می شود که مردم بومی در این شهر به زبان کردی، ترکی و کرمانجی سخن میگویند.این شهر از شهرهای مذهبی ترکیه است و مردم آن مسلمان و سنی بوده و بسیار به اصول مذهبی خود پای‌بند هستند. بیشتر جمعیت زنان آن محجبه بوده و با حجاب کامل در انظار عمومی حاضر می‌شوند.وان ترکیه شهری کوچک و بندری،که بواسطه مراکز خرید متعدد و اجناس ارزانش مورد توجه گردشگران ایرانی واقع شده است، بیشترین گردشگران این شهر آلمانی ها و ایرانی‌ها هستند. ایرانی‌ها بیشتر در مناسبت‌های خاص از جمله عید قربان، عید فطر و مناسبت های میلادی همچون  کریسمس به این شهر با هدف خرید سفر میکنند.در این مناسبت ها اجناس با تخفیف های 50 تا  70 درصدی به مردم عرضه میشود.

 

اطلاعات ضروری 

زبان اصلی: همان طور که گفته شد اغلب جمعیت وان را مردم کُرد زبان تشکیل می دهند. ولی از آن جا که زبان رسمی و ملی کشور ترکیه، ترکی است، افراد بسیاری را خواهید دید که به ترکی نیز سخن می گویند.

دین رسمی: دین رسمی کشور ترکیه اسلام است و اغلب مردم وان مسلمان اند.

سوغات شهر: از جمله سوغات شهر وان می توان به انواع قالی و گلیم اشاره کرد. البته سوغات معروف ترکیه چون شیرینی های ترکی را نیز می توانید در شهر وان پیدا کنید.

اختلاف ساعت با ایران: در نیمسال اول سال ۱٫۵ - و در نیمسال دوم سال ۰٫۵ 

(زبان رسمی: ترکی استانبولی) ، (واحد پول: لیر ترکیه) ،(کد کشور: 90++) ، (کد شهر:432) ، (فرودگاه بین المللی: ندارد)
شماره های اضطراری

 

( آتشنشانی: 110 ) ، (آمبولانس: 112) ، (پلیس: 155) ، (شماره اطلاعات دفتر گردشگری: 170) ،(کد کشور: 90++) ،(کد شهر:432) ، (شماره فرودگاه وان:009043222700001)

 

راه های دسترسی به شهر وان ترکیه

سه مرز زمینی برای مسافرت به وان میان ایران و ترکیه ، مرز سرو(اسندره)، مرز رازی(کاپیکوی) ، مرز بازرگان (گورباغ)میباشد.برای رفتن به وان 3 روش وجود داره، یکی مسافرت با وسیله شخصی، دیگری اتوبوس و در آخر قطار. گرچه شهر وان دارای فرودگاه است؛ اما از آن جا که این پایانه هوایی بین المللی نیست، طبیعتا پروازی نیز از ایران به مقصد این شهر وجود ندارد و کاربرد این فرودگاه برای جا به جایی درون کشور ترکیه و به شهرهایی چون آنکارا، استانبول و ازمیر و ... خلاصه می شود.

مسافرت با قطار به هیچ وجه توصیه نمی شه چرا که به علت بازرسی های متعدد معطلی خیلی زیادی داره که باعث هدر رفتن زمان می شه و خستگی رو دوبرابر می کنه. ضمن اینکه قطار تبریز- وان هم هر هفته فقط یک بار بین این دو شهر رفت و آمد می‌کنه. به همین دلیل بهترین راه برای این سفر از مسیر زمینی استفاده از وسیله نقلیه سواری ، اتوبوس ،ون یا خودرو شخصی هست.

مرز زمینی رازی

                                   

کوتاه ترین مسیر برای رسیدن به وان هست و از لحاظ زمانی از مرز رازی تا وان یک ساعت و نیم راه می باشد. برای رفتن به این مرز باید به شهر تبریز و سپس خوی و از اونجا مرز رازی رفت. فاصله تهران تا تبریز 8 ساعت و از تبریز تا مرز رازی ۳ تا ۳:۳۰ ساعت و از این مرز تا شهر وان (۹۹ کیلومتر) حدود 1:30 ساعت می باشد. یکی از معایب این مرز محدودیت زمانی آن میباشد ، بدین معنی که از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر باز میباشد و در حقیقت رفت و آمد از این مرز برای کسانی مناسب هست که می خواهند با وسیله شخصی خودشون به وان بروند، چون بنزین کمتری مصرف می کنند. البته نباید فراموش کرد که حداقل 2 ساعت قبل از بسته شدن مرز باید انجا بود.

مرز سرو 

                                               

 مثل مرز رازی محدودیت زمانی نداره و همیشه فعاله، به همین دلیل اکثر کسانی که با تور به شهر وان سفر می کنند از این مرز عبور می کنند. دسترسی به این مرز، از طریق شهر ارومیه است. بدین ترتیب که بعد از شهر تبریز به سمت ارومیه و سپس به طرف مرز حرکت می کنید. از تبریز تا ارومیه 3 ساعت، از ارومیه تا مرز سرو (حدود 30 کیلومتر) 30 دقیقه و از مرز سرو تا وان هم (290 کیلومتر) 4 ساعت می باشد. جاده وان از این مرز یه جاده کوهستانی و کمابیش پرپیچ و خم میباشد.

مرز بازرگان

                                          

 مرز آخری که برای رفتن به وان وجود دارد مرز بازرگان هست. این مرز هم به علت اینکه یک مرز ترانزیتی است در تمام ساعات شبانه روز فعاله و مرز منظم و مرتبی هست. مرز بازرگان از تبریز 290 کیلومتر فاصله داره و حدود 4 ساعت زمان می بره، جاده  هم نسبتاً مناسب میباشد. بعد از وارد شدن به ترکیه فاصله تا شهر وان حدود 200 کیلومتر و 3:30 می باشد.

سفر با ماشین شخصی  برای کسانی که می خواهند یک یا دو بار در طول سال به وان سفر کنند اصلا صرفه اقتصادی نداره. با توجه به این که هزینه ها هم در شهر وان بسیار پایین میباشد و مراکز خرید و هتل ها در یک مکان خاص و نزدیک به هم قرار دارند که دسترسی بهشون نیازی به داشتن ماشین ندارد، بردن ماشین خیلی به کار کسی نمیاد مگه اینکه یه نفر قصد داشته باشه به طور مرتب توی این مسیر رفت و آمد داشته باشد.

 

چنانچه می خواهید با خودتان به وان سفر کنید و از تور استفاده نکنید به این موارد توجه کنید:

1) قبل از سفر بهتر است عوارض خروج از کشور را پرداخت کرده تا در مرز معطلی نداشته باشید.عوارض خروج از کشور برای سفر اول 2640000ریال، برای بار دوم سفر 3960000 ریال ، بار سوم سفر 5280000ریال میباشد.

برای پرداخت بهتر است با گوشی خودتان انلاین از سایت سداد www.sadadpsp.ir پرداخت نمایید.اگر موفق به پرداخت نشدید میتوانید از طریق شعب بانک ملی اقدام نمایید.کسانی که به هر دلیلی نتوانسته اند عوارض خروج از کشور خود را پرداخت کنند هیچ نگرانی نداشته باشند ،در مرز دستگاه ATM برای پرداخت عوارض وجود دارد تا کارتان راه بیافتید.

2) مرز ساعت 8 سمت ایران باز می شود و ساعت 9:30 به وقت ترکیه؛ به علت همین اختلاف ساعت بین خاک دو کشور کمی معطلی در آنجا خواهید داشت.

3)در لب مرز پارکینگ های مجهز به پلاک خوان و کارتی و تحت نظارت نیروی انتظامی وجود دارد که مسافران می توانند با پارک خودرویشان و گذاشتن چمدان ها بر روی چرخ دستی هایی که آنجا وجود دارد و در ازای پرداخت مبلغی چمدان هایشان راه تا لب مرز برایشان بیاورند.

4)نکته مهمی که وجود دارد اینست که اکثر مسافران از همان خاک ایران اقدام به تهیه ون برای رفتن به وان می کنند که این کار باعث ایجاد معطلی زیادی می شود. بهترین کار، خروج از مرز و گرفتن ون در سمت ترکیه است چون ون های داخل خاک ایران برای عبور از مرز مورد بازرسی های طولانی قرار می گیرند و مسافرانشان همه معطل می شوند در صورتی که در سمت ترکیه تعداد زیادی ون در انتظار مسافران است.

*همه ون ها امن و اغلب  بسته به فصل، کولر دارند و جاده مرز کاپیکوی تا وان اتوبان چهار بانده پهن و بزرگ است که در مسیر دشت و دریاچه های زیبا و البته روستاهایی با سیستم خورشیدی به چشم می خورد.

 

برای آن که بخواهید با ماشین شخصیِ خود به وان سفر کنید، پیش از خروج از کشور نیاز است برای چندین مورد هزینه کنید:

(گواهینامه بین المللی یک ساله)،(پلاک بین المللی )،(دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو)،(برچسب CD و IR)،(هزینه عوارض خروج از کشور به صورت زمینی)،(هزینه کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور)،(بیمه 10 روزه ماشین)

می توانید عوارض خروج از کشور را در شعب بانک ملی سراسر کشور بپردازید تا به هنگام خروج از کشور و لب مرز معطل نشوید.برای کاپوتاژ ماشین باید به گمرک شهر خود یا مرکز استان مراجعه کنید،کاپوتاژ ماشین اعتباری یک ساله دارد و اگر قبلا کاپوتاژ داشته اید و می خواهید برای تمدیدش اقدام کنید نیازی به گرفتن برچسب IRوپلاک ندارید.اگر قبلا هم به ترکیه سفر کرده اید و از سفر پیشین شما با ماشین، هنوز سه ماه نگذشته است؛ عبور از مرز با باک پر به معنای قاچاق سوخت برداشت می شود و در این زمان شما باید پول بنزین موجود در باک تان را با نرخ ترکیه بپردازید.

 

نکاتی درباره بیمه ماشین، پیش از خروج از کشور!

گرفتن بیمه ماشین یکی از ارکان مهم برای خروج خودرو از کشور است. برای تهیه آن چند راه پیش رو دارید، اگر می خواهید کار بیمه را به لحظات آخر موکول نکرده و از وقت خود به خوبی استفاده کنید، می توانید با شعب بیمه در مرز بازرگان تماس گرفته و پس از هماهنگی های لازم، هزینه را برای آن ها واریز کنید. کارکنان بیمه، بیمه نامه را با پست پیشتاز برای شما ارسال می کنند، اگر از مرز بازرگان خارج می شوید، می توانید بیمه را در شعبات بیمه آن جا و حداکثر ظرف یک ساعت تهیه کنید.

اگر می خواهید از مرز رازی از کشور خارج شوید، معطلی بسیار و هزینه بیشتری در انتظار شماست. حداقل نصف روز منتظر می شوید و گاه باید شب دوباره به خوی برگشته و فردا صبحش دوباره برای دریافت بیمه نامه مراجعه کنید.می توانید از بیمه آکسای ایران استفاده کنید که برای دریافت آن باید به شعب مرکزی بروید واگر در مرز هستید و تازه به فکر بیمه نامه افتاده و همچنین همراهی دارید، همراه شما می تواند از مرز خارج شده و بیمه را از ترکیه دریافت کرده و برای شما بیاورد، می توانید از رانندگان ترانزیت و یا افرادی که به ترکیه رفت و آمد دارند، بخواهید که بیمه نامه را برای شما در ترکیه بگیرند.

 

هزینه‌های حمل و نقل عمومی

                  

وان شهر نسبتا کوچکی است و وسیله‌های حمل و نقل عمومی آن اتوبوس، مینی بوس و تاکسی استبا تورهای آژانس‌های مسافرتی به این سفر بروید، ثبت نام در تورهای آژانس‌های مسافرتی باصرفه‌تر از سفر انفرادی است. چون این آژانس‌ها هتل‌ها را گارانتی می‌کنند و هزینه‌ی هتل برای مسافر کمتر می‌شود. هم‌چنین آژانس‌های گردشگری مسافران را بیمه می‌کنند و این خود یکی از مزیت‌های این تورها است.با اتوبوس یا مینی بوس به جاهای دیدنی و تاریخی شهر بروید،در شهر وان آژانس‌های مسافرتی نیز تورهای آپشنال دارند و می‌توانید با پرداخت هزینه، در این تورها شرکت کرده و از جاهای دیدنی شهر بازدید کنید. اما فقط به دنبال راحتی نبوده و دوست داشتید با هزینه‌ی کمتر، مدت بیشتری را در این مکان‌های دیدنی و تاریخی صرف کنید، خودتان می‌توانید با اتوبوس یا مینی بوس به این مکان‌ها رفته و هرچه‌قدر که دلتان خواست آنجا بمانید. چون تورها در مدت زمان معین شما را به چند جای مختلف می‌برند تا در آن مدت بتوانید همه‌ی جاهای دیدنی شهر را ببینید.

حمل و نقل درون شهری وان

                    

همان طور که احتمالا می دانید، وان شهر کوچکی است، بنابراین انتظار سیستم حمل و نقل پیچیده ای را درون این شهر نداشته باشید. عملا تنها وسیله ای که با آن می توانید در شهر جا به جا شوید، ون هایی به نام دلموشDOLMOSH میباشد. دلموش ها،نه تنها در مسیرهای شهری، بلکه در مسیرهای بین شهری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که درست با همین ون ها می توانید از مرز رازی خود را به وان برسانید. نرخ کرایه بسته به مسیر و مقصد، متفاوت میباشد.


اقامت در شهر وان ترکیه

شما با توجه به هدف سفرتان می توانید هتل مورد نظر خود را انتخاب کنید، در سفرهای تفریحی بهتر است هتل را در مرکز شهر انتخاب کنید، حتی اگر از هتل‌های مشابه گرانتر باشد، چون باید زمان و کرایه تاکسی را نیز در نظر بگیرید. برای سفرهای کاری بهتر است هزینه تاکسی برای رسیدن به مرکز شهر را به هزینه هر شب اقامتتان اضافه کنید و سپس تصمیم بگیرید. شاید هتل‌های بهتری اطراف شهر بیابید اما هزینه‌ی رفت و آمد، هزینه تاکسی و اتلاف وقت را نیز در نظر بگیرید.

میدان بشیول و خیابان های اصلی

 

         

مهمترین و اصلی ترین میدان شهر، بشیول به معنی 5 راه هست، چرا که 5 تا خیابون اصلی به این میدان راه دارند، اسم قدیم این میدان بشیول بوده و اسم جدیدی که پای تابلوی میدان نوشته شده  VANGOLU INCI KEFALI BALIGI  و نماد این میدان هم چندتا ماهی  میباشد.

شهر دوتا خیابون اصلی و مهم داره به اسم خیابون جمهوریت(Cumhuriyet) وکاظم کارا بکیر(Kazim Karabekir) که همه برندها، رستوران ها، کافی شاپ ها و فروشگاه های وان توی این دوتا خیابون قرار دارند.

جاذبه های تاریخی و طبیعی

غنی‌ترین و مشهورترین صبحانه‌‌ی ترکیه متعلق به شهر وان است. گربه‌های وان هم شهرت جهانی دارند و از جاذبه‌های اصلی گردشگری این شهر محسوب می‌شوند. در این شهر اماکن تاریخی و جاذبه های طبیعی بی نظیر وجود دارد. از این جاذبه ها می توان به قلعه وان   « Van Fortress» در بخش شرقی دریاچه که در قرن ۱۲ احداث شده، کلیسای آختامار «Church akdamar»  در بخش جنوب شرقی دریاچه در ۴۰ کیلومتری شهر وان مربوط به قرن ۱۰ میلادی، کتیبه خشایار که به دستور «Inscription of Xerxes» کوروش کبیر و اتمام آن توسط خشایار شاه  محتوایی در سه ستون سنگی نوشته ای به سه زبان اما به یک محتوا نوشته شده ، آبشار مرادیه و دریاچه اشاره کرد.

قلعه‌ی وان(Van Fortress)

                   

قلعه‌ی وان یکی از قلعه‌های تاریخی این شهر است که قدمت آن به ۹ قرن قبل از میلاد می‌رسد. این قلعه بر فراز کوه‌های ساحل شرقی دریاچه‌ی وان و در فاصله‌ی ۵ کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته است و با یک پیاده‌روی کوتاه می‌توانید به دامنه‌های این کوه و قلعه برسید. امروزه از این قلعه‌ی باشکوه به جز مخروبه‌ای با ستون‌های عظیم و دیوارهای سر به فلک کشیده چیزی باقی نمانده است. اگر در فصل بهار و تابستان به این قلعه بروید، با طبیعتی بسیار زیبا و شگفت انگیز مواجه می‌شوید که می‌تواند زمینه‌ی زیبایی برای عکس‌هایتان باشد.در شهر وان علاوه‌بر این قلعه، قلعه‌های دیگری با نام‌های هوشاب، آغارتی، چاووش تپه، آیانیس، توپراک کاله و انزاف وجود دارد که همگی نشان از تاریخ و تمدن کهن این شهر دارد.چون این قلعه بالای کوه قرار دارد، حتما لباس و کفش مناسب به‌همراه داشته باشید
قلعه وان بقایای یه قلعه بسیار قدیمی و با شکوه هست و چشم انداز خیلی خوبی به کل شهر دارد،اهالی شهر وان این قلعه را در قرن هفتم پیش از میلاد ساخته ‌اند و اقوام مختلفی از جمله ارمنی‌ها، رومی‌ها، عرب‌ها، مادها، هخامنشی‌ها، ساسانی‌ها و ... ازش استفاده کردن و گفته می شه که خیلی قبل تر مردم شهر وان که ان زمان جمعیتشون در حدود 2000 نفر بوده توی این قلعه زندگی می کرده اند و به مرور شهر گسترش پیدا کرده.


دریاچه‌ی وان (Van Lake)

                       

دریاچه‌ی وان بزرگترین دریاچه‌ی ترکیه است که مردم قدیمی محلی به آن دریا (دنیز) می‌گویند. شاید بتوان گفت دریاچه‌ی وان مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این شهر است که به نماد این شهر تبدیل شده است. اگر به شهر رفتید حتما به این دریاچه، ساحل آن و رستوران‌های اطرانش سر بزنید. دریاچه‌ی وان در قسمت غربی شهر قرار دارد و فاصله‌ی آن از شهر (ساحل ادرمیت) حدود ۱۲ کیلومتر است. گفته می‌شود این دریاچه در اثر فعالیت‌های آتشفشانی در سال‌های دور شکل گرفته است. آب دریاچه از جویبارهای کوه‌های اطراف تامین می‌شود. طول آن ۱۲۰ کیلومتر، عرضش ۸۰ کیلومتر است و ۱۷۱ متر عمق دارد؛ اما عمیق‌ترین قسمت دریاچه ۴۵۱ متر است. ساحل وان شنی است و آب شفاف و نمک دار آن برای شنا بسیار مناسب است. اگر می‌خواهید با سرویس حمل و نقل عمومی به ساحل این جزیره بروید، باید با اتوبوس به اسکله‌ی وان (۶ کیلومتری) بروید..


جزیره وکلیسای آکدامار(Akdamar)

   
 

جزیره‌ی آکدامار بزرگ‌ترین جزیره‌ی دریاچه‌ی وان است که طبیعت بسیار زیبایی دارد و شکوفه‌های درخت‌های بادام آن در بهار جزیره را مثل برف سفید می‌کند و عطر شکوفه‌ها در فضا می‌پیچد. کلیسای قدیمی آکدامار که به آن کلیسای صلیب مقدس هم می‌گویند، در مرتفع‌ترین قسمت جزیره و ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهر وان قرار گرفته است. کلیسا با معماری ارمنی «مانوئل» و به‌دستور «گاکیک یکم واسپوراکان» مابین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی ساخته شده است. برای رفتن به این جزیره می‌توانید از اسکله‌ی وان و موتورهای دریایی یا کشتی‌های کوچک مسافربری در عرض ۲۰ دقیقه به جزیره برسید.
در مورد نام این جزیره و کلیسا افسانه‌ای وجود دارد که شاید برایتان جالب باشد، در این افسانه آمده است که دختری به نام «تامارا» (که یا شاهزاده بود یا دختر کشیش اعظم کلیسا) عاشق پسر روستایی می‌شود و برای این که پسر بتواند خودش را برای دیدن معشوقش به جزیره برساند، هر شب آتشی را در جزیره روشن می‌کرد تا پسر بتواند با شنا کردن خودش را به او برساند. خبر این دیدارها به پدر شاهزاده‌ تامارا می‌رسد و او در یک شب طوفانی آتشی را در قایق روشن کرده و قایق را به امواج دریا می‌سپارد. پسر هم به‌دنبال نور قایق شنا می‌کرد تا این که از توان افتاده و اسیر امواج خروشان دریا می‌شود و از سر ناچاری فریاد می‌زند «آخ آتامارا»؛ به همین علت بعدها این جزیره و کلیسا با این نام شهرت می‌یابد.


خانه‌ی گربه‌ها(van kedisi evi)


          

در سال 1999 نسل گربه های وان رو به انقراض بود و حدود 90 گربه از این نژاد باقیمانده بود، به همین دلیل دولت ترکیه برای نگهداری و ازدیاد نسل اونها مرکزی تاسیس کرد که به خانه ی گربه وان (Van Kedisi Evi) مشهوره و نزدیک دانشگاه یوزینجی ایل شهر وان هست و کلا مسیر رفتنش با مسیر قلعه وان متفاوته. نژاد کمیاب گربه های شهر وان اغلب سفید و پشمالو هستن و علت معروف بودنش متفاوت بودن رنگ چشم هاشونه، رنگ یکی از چشمهای این گربه ها آبی و چشم دیگه ش کهربایی. در مورد این گربه ها گفته می شه که بر خلاف سایر همنوعان خود که از خیس شدن فراری هستند، بسیار به آب و آبتنی علاقمندند.
هم‌چنین در نزدیکی قلعه‌ی وان، یک نمایشگاه دائمی نقره‌جات قرار دارد و تعدادی از گربه‌ها را در یک مکان نگهداری می‌کنند و می‌توانید از پشت شیشه از این گربه‌ها بازدید کنید.


آبشار مرادیه(Muradiye Waterfall)


           
 

آبشار مرادیه از دیگر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهر وان است که در ۸۸ کیلومتری این شهر و ۱۰ کیلومتری شهر مرادیه قرار گرفته است. مسافران ایرانی که از مرز بازرگان و مسیر بازرگان- چالدران- وان به شهر وان می‌روند، می‌توانند در مسیر از این آبشار زیبا هم بازدید کنند. عرض آبشار حدود ۷۰ الی ۸۰ و ارتفاع آن ۵ الی ۶ متر است. این آبشار بسیار پرآب بوده و از فاصله‌ی ۵۰ متری آن می‌توانید صدای دلنشین آب را بشنوید. در مقابل آبشار هم چند چایخانه و رستوران وجود دارد که می‌توانید آنجا خستگی در کنید.


 کتیبه خشایارشا (Inscription of Xerxes)

کتیبه خشایارشا، کتیبه ای سه زبانه است که ابتدا به دستور داریوش بزرگ ساخته شد؛ اما در زمان خود او، هیچ گاه کار ساخت آن به پایان نرسید و در نهایت خشایارشا، فرزند او فرمان تکمیل کتیبه ها را داد. این کتیبه ها در ارتفاع ۲۰ متری از سطح زمین قرار دارند و بر روی آن ۲۷ سطر و ۳ ستون به چشم می خورد. این کتیبه یکی از معدود کتیبه های هخامنشی است که در خارج از مرزهای ایران قرار دارد و در نزدیکی قلعه وان واقع شده است.

غذاهای وان ترکیه

                                                                        
وان پر از رستوران‌هاست، این رستوران های پر از مشتری همواره غذاهای خوش بو و خوش مزه به مسافران شهر وان ارائه می شود. از جمله این غذاها می توانیم به کباب مولانا، کباب آدانا، اسکندر کبابی، پاتلیجان کبابی، لاه ماجون، پیده، کوفته‏، چوپ شیش و دونر اشاره کنیم. در شهر وان که به صبحانه‌، وان ‏کاهواآلتیسی میگویند به صورت مفصل سرو میشود که پیشنهاد میکنیم حتما آن را امتحان کنید.از خوراکی‌هایی که در وعده‌ی صبحانه در این شهر سرو می‌شود می‌توان به پنیر، خامه، کره، زیتون، پیده‌ی مشهور وان، جاجیک (نوعی ماست و خیار محلی وان)، پنیر دارای سبزی، مورتوا، کاووت، خامه‌ی ماندا، عسل کاراکوان، املت کاوورما، انواع سوپ‌های محلی، کله پاچه و انواع نان‌هایی اشاره کرد که به‌صورت تازه عرضه می‌شود و طعم اصیل نان‌های آناتولی شرقی را به شما ارائه می‌کند.صبحانه صبحانه‌های شهر وان در ترکیه بسیار معروف هستند و جزو مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین صبحانه‌های این کشور محسوب می‌شوند. اگر هتلی که در آن اقامت دارید، صبحانه ارائه نداد یا خودتان تمایل داشتید بیرون از هتل صبحانه بخورید، در شهر وان رستوران‌های مخصوص صبحانه وجود دارد که فقط صبح‌ها و برای سرو صبحانه باز هستند. در داخل شهر مغازه‌های «بورک چی» و کافی‌ شاپ‌ها صبحانه‌ی با کیفیتی ارائه می‌کنند. در خارج شهر و ساحل زیبای ادرمیت (Edremit) رستوران‌های مخصوص صبحانه وجود دارند و می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای تجربه‌ی یک صبح زیبا با صرف صبحانه‌ای خوب و باکیفیت باشد.

از ساندویچ‌های ترک (دونر کباب) خوشمزه‌ بخورید،می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به غذا از ساندویچ‌های بسیار خوشمزه‌ای میل کنید (در زبان ترکی به آن‌ها «دوروم» می‌گویند) که از مرغ و گوشت درست شده‌اند. قیمت این ساندویچ‌ها بسیار مناسب بوده و کیفیت بسیار خوبی دارد و شما را کامل سیر می‌کند
اگر دوست دارید ناهار سبکی مانند «دونر کباب ترک» بخورید،سراسر شهر وان پر از رستوران‌هایی است که دونر کباب عرضه می‌کنند. اما اگر با دونر سیر نمی‌شوید، می‌توانید از «کباب آدانا»، کوفته، مرغ بریان، کله پاچه، انواع سوپ یا فست فود را امتحان کنید. اما اگر دوست داشتید در خارج از شهر و کنار ساحل غذا میل کنید، رستوران‌های «کوفته چی» را میتوانیدامتحان کنید که کوفته‌های بسیار خوشمزه‌ی مخصوص ترکیه را سرو می‌کنند. البته برای کسانی که عاشق گوشت و کباب هستند، پیشنهاد ویژه‌ای داریم. در خیابان «جمهوریت» می‌توانید «کباب تنوری بره» که در داخل تنور پخته می‌شود و بسیار لذیذ است. در این شهر  حتما از دوغ‌های محلی آن هم امتحان کنید که طعمی به یاد ماندنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

ویژگی های فرهنگی امپراتوری عثمانی تاثیر شگرفی را در غذاهای ترکیه گذاشته است و این مساله در کنار قدرت صنعت گردشگری این کشور، باعث شده تا نام غذاهای ترکیه به عنوان یکی از برجسته ترین و اشتها آورترین غذاهای جهان مطرح شوند. میراث غذایی عثمانی در نتیجه ترکیب انواع شیوه های پخت و پز و مواد اولیه غذاها در آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه، مدیترانه و بالکان به وجود آمده و ساختاری چند فرهنگی دارد.
به دلیل استفاده فراوان از سبزیجات و ماهی تازه و روغن زیتون غذاهای این کشور از غذاهای غنی جهان نیز به حساب می آیند. مواد پرکاربرد در غذاهای ترکی مواردی چون گوشت، سبزیجات و حبوبات را شامل می شوند و به دلیل استفاده از غذاهای آبکی و خورش، مصرف نان نیز در این کشور بالاست.غذاهای ترک از لحاظ طعم و کیفیت در جهان شهرت دارند رژیم غذایی مردم این کشور بیشتر بر پایه‌ی غذاهای خمیری و غذاهایی است که با نان سرو می‌شوند و مصرف برنج به‌صورت پلو در این کشور بسیار کم است و اگر برنج بخورند، آن را به‌صورت کته مصرف می‌کنند. نمی‌توان کسی را یافت که از غذاهای ترک خوشش نیاید و به مزاجش خوش نیاید؛ از دسرها، سالادها و پیش غذاهای آن گرفته تا غذای اصلی آن.اینجا به معرفی برخی از خوشمزه‌ترین غذاهای شهر وان می‌پردازیم:

کباب آدنا                         

                           
 

این کباب یکی از خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ی ترکیه است که در وان هم سرو می‌شود و باب طبع ایرانیان است. این غذا معمولا با گوشت گوسفندی درست می‌شود، به‌ این صورت که با ساطور به قدری خورد می‌شود که تقریبا کمی از گوشت چرخ کرده درشت‌تر است و شبیه کوبیده‌های ایرانی است. کباب آدانا کمی تند است چون به آن فلفل قرمز ترک اضافه می‌کنند.


  کوفته                          
کوفته‌های ترک کمی متفاوت‌تر از کوفته‌های ایرانی است و در منطقه‌ی آذربایجان غربی و مناطق مرزی چنین کوفته‌هایی می‌پزند که بیشتر به کتلت‌های ما شباهت دارد. گوشت چرخ کرده، جعفری، فلفل و نمک این غذای خوشمزه را تشکیل می‌دهند. رستوران‌های وان کوفته‌های بسیار لذیذ و باکیفیتی عرضه می‌کنند. برخی از رستوران‌های ساحل دریاچه نیز هستند که فقط کوفته سرو می‌کنند.

پیده و لاماهجون


                                       
 

این غذاها را می‌توان به «پیتزای ترکی» تعبیر کرد که از خمیر نازک درست می‌شود و روی آن را موادی هم‌چون گوشت خرد شده‌ی بسیار ریز، پنیر «کاشار» و سبزیجات پر می‌کنند. این غذاها بسیار لذیذ بوده و قیمت نسبتا مناسبی دارند.


  کونفه          

                                              
 

کونفه یکی از دسرهای بسیار خوشمزه‌ی ترک است که هم ساده و هم با بستنی یا خامه‌ی محلی سرو می‌شود. این دسر از رشته‌های کادایف، پنیر بدون نمک و کره تشکیل می‌شود که بعد از پخت روی آن شربت مخصوص می‌ریزند و طعم بسیار لذیذی دارد. این دسر با پودر پسته‌ی فراوان تزیین می‌شود.


  بورک           

                                               
 

بورک به غذاهایی گفته می‌شود که با خمیر نازک یوفکا تهیه می‌شوند. از انواع بورک می‌توان به «سوبورکی»، «کیما بورکی» (بورک گوشت چرخ کرده)، «پاتاتس بورکی» (بورک سیب زمینی)، «اسپاناک بورکی» (بورک اسفناج) و «مرجیمک بورکی» (بورک عدس) اشاره کرد.


 آش دوغ                             


این آش شبیه آش‌های محلی ایران و منطقه‌ی آذربایجان است که از دوغ بسیار غلیظ، سبزی‌های محلی مخصوص این شهر و برنج تشکیل شده است و طعم بسیار لذیذی دارد.

 

خرید در وان ترکیه چگونه است؟

        

خیابان های وان پر از مغازه است و در اصل نوعی پاساژ به حساب می آید. خیابان "کاظم کارابکیر" و "جمهوریت" معروف ترین خیابان ها در وان برای خرید هستند. در وان کلا دو مرکز خرید اصلی وجود دارد؛ اولی "پاساژ آیدین پریهان" که یک پاساژ متوسط در خیابان جمهوریت است و دومی پاساژ بزرگ و شیک و مدرن "Van AVM" که آن هم در خیابان جمهوریت قرار دارد و از بهترین مرکز خرید های وان به حساب می آید. شهر وان همچنین دو فروشگاه زنجیره ای دارد که اولی فروشگاه بزرگ و معروف به نام "MM migros" است که در اکثر شهرهای دنیا شعبه دارد و از مواد خوراکی تا بهداشتی و آرایشی و منزل را دارا می باشد و دومی فروشگاه "carrefourSA" است که فروشگاه بزرگ زنجیره ای فرانسوی می باشد.

اگر بتوانید مسافرت خود را با برخی از مناسبتهای تقویم (مانند سال نو میلادی یا روز مادر) همزمان کنید ، می توانید از تخفیفاتی که اکثر فروشگاهها در نظر می گیرند استفاده ی خوبی بکنید. در ترکیه به تخفیف Indirim گفته می شود و فروشگاههایی که تخفیف دارند را با دیدن این کلمه بر روی شیشه ها می توانید تشخیص دهید.نیازی نیست از ایران همه‌ی نقدینگی خود را به لیر تبدیل کنید، در تمامی بازارها و مراکز خرید وان صرافی ها مستقر هستند. بازار شهر وان از دو خیابان متقاطع به نامهای کاظم کارابکر و خیابان جمهوریت تشکیل یافته که سراسر این خیابانها مملو ‏از فروشگاهها و مغازه هایی با مارکهای خارجی و ترکی می باشد همچنین در ‏این منطقه فروشگاهای بزرگ و هایپر مارکتهای دیگری نیز وجود دارد.بهترین سوغات وان پنیر و عسل آن است.

شهر وان پر از مراکز خرید بزرگ است و اکثر برندهایی که در آنتالیا و استانبول شعبه دارند، در وان نیز فعال هستند و این شهر برای خرید بسیار مناسب است. اگر کسی قصد دارد برای خرید به ترکیه برود، وان برای او گزینه‌ی مناسبی است چون تمام برندها در این شهرها حضور دارند و هزینه‌ی سفر بسیار کمتر از سفراستانبول یا آنتالیا است. بزرگ‌ترین مرکز خرید این شهر «مرکز خرید وان» (Van AVM) نام دارد که در انتهای خیابان جمهوریت قرار گرفته است.. خیابان‌های «جمهوریت» و «کاظم کارا بکیر» بیشترین تعداد فروشگاه‌های لباس، مواد غذایی و لوازم منزل را دارند.AVM مخفف «Alis Veris MerkeziK» ، که به معنی «مرکز خرید و فروش» میباشد.. در وجب به وجب این شهر می‌توانید فروشگاه‌هایی را پیدا کنید که در اکثر روزهای سال اجناس خود را با تخفیف‌های خوب عرضه می‌کنند. مراکز خرید بزرگ این شهر به شما این امکان را می‌دهند که اجناس مورد نیاز خود را، از پوشاک گرفته تا لوازم منزل، از آنجا خریداری کرده و حتی صبحانه، ناهار یا شام خود را آنجا میل کرده و برای کودکانتان نیز شهربازی پیدا کنید.بازار شهر وان مملو از برند های LC WIKIKI , MAVI , DEFACTO , ‎CLOZIONE , VIAR , DERI , ADIDAS , NIKE , KINITEX , FLO و دیگر برند ها میباشد.

فصل حراج چه زمانی است؟
                                                                       
فصل حراج در وان ترکیه بطور رسمی در عید فطر و سال نو میلادی است و مسافران تصور می کنند که فقط در این ایام می توانند خرید ارزان در وان را تجربه کنند در صورتی که اگر افزایش قیمت هتل ها و شلوغی بیش از حد و اندازه در مرز و معطلی های پی در پی و همچنین شلوغی مغازه ها را در نظر بگیرند، متوجه خواهند شد که در فصل حراج وان، چندان هم ارزان تر از باقی فصول خرید نکرده اند چرا که قیمت هتل ها و مراکز تفریحی در وان در آن ایام به بالاترین حد خود می رسد. قیمت خرید در وان در فصل غیر حراج نه تنها از ایران ارزان تر است بلکه از استانبول و سایر شهرهای ترکیه نیز به مراتب پایین تر است و چنانچه هر موقع از سال بروید تابلوی "تخفیف" یا همان "ایندیریم" ترکی را روی شیشه مغازه ها می بینید. 

بهترین زمان برای رزرو هتل؟

                                                                       
از آنجایی که شهر وان به مرز ایران نزدیک است، این شهر در آخر هفته و ایام تعطیل در طول سال پر از مسافر و گردشگر است. ایرانیان نیز بخش عظیمی از این گردشگران را تشکیل می‌دهند. به‌علت شلوغی بیش از اندازه در این ایام، بهتر است از طریق آژانس‌های هواپیمایی هتل مورد نظر خود را رزرو کرده، یا در تورهای وان این آژانس‌ها ثبت نام کنید تا آنجا به مشکلی بر نخورید. بدیهی است اگر قبل از رزرو هتل به این شهر بروید، امکان دارد نتوانید جایی را پیدا کنید یا اتاقی را چند برابر گران‌تر به شما بفروشند. پس توصیه می‌شود اگر امکان دارد در ایام غیرتعطیل به وان سفر کرده و هتل را از طریق آژانس‌های هواپیمایی رزرو کنید چون بیشتر اوقات قیمت آژانس‌ها کمتر از قیمتی است که خود هتل به مسافران می‌فروشد.

هتل های وان با جزئیات کامل در قسمت هتل ها ، قسمت ترکیه شهر وان بصورت کامل معرفی شده اند.جهت کسب اطلاعات میتوانید مطالعه نموده و رزرو هتل را از ما بخواهید.






 


تور ها مرتبط
نام
مبدا
تاریخ رفت
تعداد شب
نوع
شروع قیمت
نام
(تور همه روزه وان از تبریز) تور وان
مبدا
دیدار سیر گیتی
تاریخ رفت
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰
تعداد شب
3
نوع
زمینی
شروع قیمت
3500000 تومان
هتل های مشابه
haldi-hotel.jpg
هالدی

هتل هالدی (Haldi hotel) در صورتی که می خواهید به وان سفر کنید و به دنبال یک هتل دوستانه و خانواگی در وان هستید هتل هالدی از این نظر عالی هست این هتل 80 اتاق دارد و در مرکزشهر واقع شده است اتاق های...

119882875.jpg
الیت ورلد

هتل الیت ورلد وان (Elite World ) پیدا کردن یک هتل ایده ال خانوادگی در وان کار دشواری نیست .هتل الیت ورلد (Elite World ) یک هتل 5 ستاره مرکز شهر با معماری نئوکلاسیک می باشد. هتل الیت ورلد (Elite Wor...

pg-2.jpg
گرند

هتل گرند وان (Grand hotel) هتل گرند (Grand hotel) یک هتل 4 ستاره با منظره خوب به شهر با اتاق های زیبا و تمیز و کارمندان مودب می باشد که کارمندان این هتل به چند زبان از جمله انگلیسی ، فرانسوی ،...

P8j0tC6iBl9Fdj2ENcXUSQ9pHdp5p19sIek0KHEG.png
تاحت پالاس

هتل تاحت پالاس  (Taht Palace) اگر بدنبال یک هتل با موقعیت مکانی عالی در وان هستید می توانید هتل تاحت پالاس (Taht palace) را انتخاب کنید .هتل تاحت پالاس (Taht Palace) یک هتل 4 ستاره و...

175108686.jpg
توپراک

هتل توپراک  (Toprak Hotel) هتل توپراک یک هتل 3 ستاره مرکز شهر در وان ترکیه هست که در فاصله کمتر از یک کیلومتری موزه وان و پیاده روی 17 دقیقه ای از تئاتر ایالتی وان قرار گرفته است .این هتل 24&n...

مطالب مرتبط

3-28.jpg

وان(VAN)                                        وان بزرگترین شهر شرق ترکیه است که با خاک ایران...

بیشتر