d

ایزمیر

(ایزمیر)

ازمیر(izmir)

 

                                                         

ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه با یک مرکز فرهنگی که در آن مساجد زیبا و بازارهای سنتی ، بلوارهای با روکش نخل میباشد.طبق دانش به دست آمده از مطالعات علمی ، کلمه "ایزمیر" از اسمیرنا به گویش یونانی باستان آمده است و با عنوان "اسمیرا در آتیک" (در حوالی آتن) نوشته شده است.شهر ازمیر از چندین منطقه شهری تشکیل شده است. از این میان ، منطقه کوناک مربوط به منطقه تاریخی ازمیر  که تا سال 1984 مرکز اصلی "شهرداری ازمیر" (ترکی: Ozmir Belediyesi) را تشکیل داده است. شهر ازمیر از یازده (در ابتدا نه) منطقه یعنی بالچووا ، بایراکلی ، بورنووا ، بوکا ، ژیژلی ، گازییمیر ، گزلهباچه ، کربلاگرلر ، کارشایاکا ، کوناک و نارلودره تشکیل شده است.

تانتالوس(TANTALOS KALESİ)

                                


مقبره تانتالوس در بالای کوه یامانلار در سال 1835 توسط چارلز تگزیر خاکبرداری شد و نمونه ای از آثار تاریخی در منطقه قبل از دوران هلنیستی ، به همراه نمونه هایی است که در نزدیکی کمالپاشا و کوه سیپیلوس یافت شده است.

برج ساعت ازمیر

                                                                                      
برج ساعت ازمیر از افسانه های بسیاری در مورد اشتقاق نام ازمیر شناخته شده است.یکی از مهمترین عناصر بندر ازمیر برج مرمر در وسط منطقه کوناک است که در ارتفاع 25 متری (82 فوت)قرار گرفته است. این بنا توسط معمار فرانسوی لوانتین ، ریموند چارلز پیر در سال 1901 ساخته شده است.منطقه بازار کمرالتی که توسط عثمانی ها طراحی شده و همراه با آگورا  ، در نزدیکی دامنه های کدیفکاله قرار دارد. ازمیر دارای سه قلعه  كدیفكاله (پاگووس) ، بندر اوك كالسی (نئون كاسترون ، سنت پیتر) و سانكاكاله میباشد، كه قرن ها برای امنیت ازمیر حیاتی بوده اند. سانكاككاله در محله امروزی İnciraltı بین ولسوالی های Balçova و Narlıdere ، در ساحل جنوبی خلیج ازمیر واقع شده است.در ازمیر نه کنیسه وجود دارد که یا در محله سنتی یهودیان کاراتاش یا در حرا سوکاک (خیابان کنیسه) در کمرالتی متمرکز شده اند.

ماسک آتاتورک

                                                         
 

ماسک آتاتورک (به ترکی: Atatürk Maskı) امداد برجسته بزرگی از رئیس مصطفی کمال آتاتورک ، بنیانگذار ترکیه مدرن است که در جنوب کدیفکاله قلعه تاریخی ازمیر واقع شده است.

 

بهشت پرندگان

 

                                                       
 

بهشت پرندگان ازمیر (Kuş Cenneti) در Çiğli ، پناهگاه پرندگان در نزدیکی Karşıyaka ، تاکنون 205 گونه پرنده از جمله 63 گونه پرنده مهاجر در طول سال ، 54 گونه از پرندگان مهاجر تابستانی ، 43 گونه از پرندگان مهاجر زمستانی ، و 30 مورد را به ثبت رسانده است. گونه های گذرا 56 گونه پرنده در پارک پرورش داده اند. این پناهگاه که 80 کیلومتر مربع مساحت آن را پوشش می دهد ، توسط وزارت جنگلداری ترکیه در سال 1982 به عنوان "منطقه حفاظت شده برای پرندگان آب و پرورش آنها" ثبت شد. یک باغ وحش بزرگ در فضای باز در همان منطقه Çili در سال 2008 به نام پارک طبیعی زندگی Sasalı تاسیس شده است.ازمیر با برنامه شلوغ و متنوع خود در  نمایشگاه ها و کنگره ها افتخار می کند. این نمایشگاه و جشنواره در نخستین روزهای ماه سپتامبر در مجموعه پارکهای گسترده شهر ازمیر به نام Kültürpark برگزار می شود.


جشنواره ها
جشنواره بین المللی سالانه ازمیراز در سال 1987 برپا  و از اواسط ماه ژوئن آغازشده و تا اواسط ماه ژوئیه ادامه دارد . در طول این جشنواره ، بسیاری از نوازندگان کلاس جهانی مانند تکنوازها و مجازی ها ، ارکسترها ، شرکت های رقص ، گروه های راک و جاز حضور دارند. با توجه به اجرا در مکانهای مختلف شهر و مناطق اطراف آن؛ از جمله تئاترهای باستانی در افسس (نزدیک Selçuk) و Metropolis (شهری باستانی یونانی واقع در نزدیکی شهر Torbal Tor) این جشنواره از سال 2003 عضو اتحادیه جشنواره های اروپا است.جشنواره جاز اروپا ازمیر از جمله برنامه های متعددی است که همه ساله توسط İKSEV (بنیاد فرهنگ ، هنر و آموزش ازمیر) از سال 1994 برگزار می شود. این جشنواره با هدف گردهمایی استادان و دوستداران جاز با هدف ایجاد احساس عشق ، دوستی برگزار می شود. جشنواره بین المللی فیلم کوتاه ازمیر از سال 1999 برگزار می شود و عضو هماهنگی جشنواره های جهانی فیلم است.شهرداری کلانشهر ازمیر برای کمک به فرهنگ و هنر این شهر ، مرکز هنری احمد عدنان سیگون را در زمینی به مساحت 21،000 متر مربع در منطقه گزلهالی ساخته است. آکوستیک این مرکز توسط ARUP تهیه شده است که یک شرکت برجسته در این زمینه است.


غذاها ازمیر

                                                               


غذاهای ازمیر عمدتاً تحت تأثیر تاریخ چند فرهنگی آن قرار گرفته است.از این رو ، تنوع زیادی از غذاها  از مناطق اژه و مدیترانه سرچشمه گرفته اند.عامل دیگر  بزرگ بودن منطقه و حاصلخیز بودن زمین اطراف این منطقه است که باعث افزایش انتخاب سبزیجات می شود.استفاده از سبزیجات از جمله برگ سبز و گیاهان وحشی در آشپزی بین ساکنان  بسیار زیاد است.

 İzmir Köfte
همانطور که از نام آن پیداست ، کوفته ازمیر غذای مخصوص و خوشمزه ازمیرمحسوب میشود. به عنوان یک وعده غذایی پر آب در رستوران های محلی در ازمیر می توانید کوفته های گوشتی خود را با سیب زمینی فراوان مصرف کنید. اگر به ازمیر مسافرت کردید خوردن کوفته های ازمیر را فراموش نکنید.
 

Sütlü Balık

                                               

 


در سفره های ازمیری ها ماهی اغلب نقش اصلی دارد. ماهی های خوشمزه از دریای اژه که به سبک ازمیر پخته میشود، ماهی با شیر را معرفی میکنیم. ماهی ای که با شیر و به همراه کره سرو میشود میتواند تجربه لذت بخشی به همراه داشته باشد.
 

Enginar Dolması

                                            
 

دلمه کنگرفرنگی که به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرارمیگیرد در منطقه اورلا ازمیر همه ساله میزبان جشنواره کنگرفرنگی است درحالیکه در شهرهای دیگر زیاد این گیاه رو نمیشناسند.در ازمیر مردم مشتاقانه منتظر فصل کنگرفرنگی هستند. و حتی برای استفاده در فصلهای دیگر خانمها آن را فریز میکنندو در پختن آن از شوید و برنج استفاده میکنند.
 

Midye Dolma

                                                    
 

یکی دیگه از بهترین دلمه هایی که میتونین هنگام سفر به ازمیر میل کنین دلمه صدف هست مخصوصا برای کسانی که به غواصی علاقه دارند در منطقه کارابورون مقدار قابل توجهی صدف جمع میشود.در ساحل میتوانید فروشنده های سیار را نگهداشته و هرمقدار بخواهید صدف بخورید. البته صدف در روزهای تابستان بیشتر مورد استقبال خانواده های پرجمعیت قرار میگیرد.

Kabak Çiçeği Dolması

                               
 

این غذا به عنوان غذای اصلی مورد استفاده مردم ازمیر قرار میگیرد که گیاه کدو تنبل برای اولین بار توسط اژه ای ها پیدا و مورد استفاده قرار گرفته است.کدو تنبل را  به صورت دلمه درست کرده و از موادی چون شوید نعنا جعفری و پیاز خیلی خوشمزه استفاده میکنند. آشپزها گاها از شکر هم ب خاطر لذیذ شدن آن استفاده میکنند.
 

Kar Helvası

                                                          
 

مکانهای زمستانی ازمیر مانند Beydağ و Bozdağ مواد لازم را برای کسانی که مایل به چشیدن طعم حلوا برف هستند ، ارائه می دهند ، یکی از طعم دهنده های فوق العاده منطقه اژه! با خنک بودن قله ها ، حلوای برف همراه با آبهای شفابخش مانند گیلاس یا توت سیاه نیز مطلوب تر است. با افزودن این شربت ها روی حلوای برف می توانید دسر را برای کودکان جذاب تر و مغذی کنید.
 

Şambali

                                                                 
 

یکی دیگر از شیرینی هایی ک به هنگام رفتن به ازمیر باید بچشید طعم افسانه ایی و لذت بخشه شامبالی است.دربین دسرهای محلی ازمیر خاطره طعم لذیذی به جامیگذارد. کیک شامبالی که با بادام بو داده تزیین میشود با وجود کیفیت بالای که دارد هزینه مناسبی برای تهیه ان پرداخت میشود.

Gevrek 

                                                                  
 

Gevrek  که در دیگر شهرهای ترکیه بانام سیمیت شناخته میشود یکی از لذیذترین شیرینیهای ازمیراست. چیزی که گورک را دلچسپ میکندمدت زمان ماندن توی فر و ترد شدن هست.این شیرینی  با چای هنگام خوردن صبحانه و دوغ هنگام خوردن ناهار  در هر زمان از شبانه روز مورد استقبال  مردم ترکیه است.مخصوصا کنار ساحل غرفه های سیار سنتی که گورک میفروشند رو میتوانید مشاهده کنید که از طرف شهرداری هم حمایت میشود.

Boyoz

                                                                     
 

بویوز یکی از لذیذ ترین نان های ترکیه که مخصوص شهر ازمیراست و برای ازمیریها هنگام شروع روز، یکی از لذت بخش ترین  هاست. بویوزکه به عنوان میراث یهودیان اسپانیایی در ازمیر درست شده ، قدمتی تقریباً پانصد ساله دارد. بویوز پرچرب و کالری بالایی دارد، البته برای کسانی که به رژیم غذایی خود دقت میکنند به نام بویوز بدون روغن (yağsız boyoz) را از تمامی غرفه ها میتوانید تهیه کنید.طعم های جایگزین دیگری از Boyoz نیز با شکلات ،ارده ، اسفناج یا پنیر وجود دارد.

 


هتل های مشابه
front-view-of-hotel.jpg
آلیجان

هتل آلیجان  (ALICAN 1 HOTEL) هتل آلیجان Alican 1 دارای یک کلوب شبانه و استخر سرپوشیده و همچنین منظره ای از شهر است. این ساختمان در سال 2010 بازسازی شده است. مهمانان در طول مدت اقامت از صبحانه...

61574462.jpg
هیلتون

هتل هیلتون(HILTON)  هتل 5 ستاره هیلتون HILTON دارای اقامتی شیک با منظره پانوراما از دریای اژه و ارگ قدیمی کدیفکاله ازمیر است. این هتل دارای یک استخر سرپوشیده گرم با سولاریوم ، اتاق بخار و...

69634366.jpg
اولیمپیات

هتل اولیمپیات(OLIMPIYAT) هتل 2 ستاره Olimpiyat ازمیر اتاقهایی با تهویه مطبوع ، میز جلوی 24 ساعته و صبحانه با غذاهای محلی را ارائه می دهد. در مرکز شهر ازمیر واقع شده است و با ایستگاه های قطار و مترو...

33489372.jpg
رامادا

هتل راماداانکور(Ramada Encore) هتل 4 ستاره Ramada Encore ازمیر رستوران و یک مرکز بدنسازی را ارائه می دهد. بیشتر اتاق ها دارای منظره دریا و کوه هستند.اتاق های هتل تهویه مطبوع و یخچال کوچک را در اختی...

191247481.jpg
مارینا

هتل مارینا (MARINA) هتل مارینا MARINA در مرکز شهر واقع شده است. اتاقهای مهمان مجهز به تهویه مطبوع ، ماشین ظرفشویی ، مایکروفر ، کتری ، وان داغ ، سشوار و کمد هستند. تمام اتاق های هتل مجهز به تلویزیون...

مطالب مرتبط

download.jpg

ازمیر(izmir)                                                    ...

بیشتر