d

دانستنی های شیراز

(شیراز)

شیراز(shiraz)

                  

شیراز مرکز استان فارس و معروف به شهر شعر و ادب در جنوب کشور است.جاذبه های تاریخی باغ های زیبا و خارق العاده و مردم خون گرم که با لباس های مخصوص خودشان معروف اند. شیراز که ازشمال به مرودشت و اردکان ازغرب به ممسنی و کازرون از جنوب به فراش بند وجهرم وفسا و از شرق به استهبان نیریز ارسنجان محدود میشود.به گفته ی گردشگران شیراز تکه بهشتی روی زمین است.جاذبه های زیاد این شهر با یک بار سفر پایان نخواهد یافت و همچنین گنجینه ی فرهنگ پارسی به شمارمیاید و به قول شاعر:خوشا شیرازو وضع بی مثالش...

دروازه قران شیراز

                

دروازه قرآن شیراز به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شد. علت نام‌گذاری آن، قرآنی است که به دستور امیر در آن جای دادند تا مسافرین با عبور از زیر آن به سلامت سفر کنند. این طاق که به مرور زمان رو به خرابی می‌رفت، در دوره‌ زندیه توسط کریم‌خان زند مورد بازسازی قرار گرفت. در بازسازی اتاقی به بالای آن افزوده شد و دو جلد قرآن بزرگ نفیس را به خط سلطان ابراهیم‌ ابن شاهرخ تیموری، در آن جای دادند. این قرآن‌ها که به «قرآن هفده من» معروف‌ هستند، به موزه پارس شیراز انتقال یافته‌اند. دروازه قرآن که در دوره‌ قاجاریه به علت وقوع چندین زلزله، دچار صدمات زیادی شده بود، توسط محمد زکی‌ خان نوری تعمیر شد و در دو سوی آن اتاق‌هایی را به ‌منزله‌ی پاسگاه و راهداری ایجاد کردند. همچنین آب انباری در کنار دروازه بنا نهادند که از آب رکن‌ آباد پر می‌شد و مورد استفاده مسافران از راه رسیده قرار می‌گرفت. این بنا را در گذشته، طاق قرآن نیز می‌نامیدند.

ارگ کریم خان شیراز 

          

در مرکز شهر شیراز و شمال شرق میدان شهدا، بنایی عظیم توجه را به خود جلب می کند که یادگاری ارزشمند از دوران زندیه به شمار می رود. نامش ارگ کریم خان است و با دیوار و برج و بارو از دیگر قسمت های شهر متمایز می شود. ارگ گونه‌ای از ساختمان‌های بلند و محصور است که نمونه های متنوعی از آن در معماری قدیم به چشم می خورد. این واژه در لغت نامه دهخدا به قلعه کوچکی گفته می شود که در میان قلعه‌ای بزرگ ساخته شده باشد. بسیاری بر این عقیده اند که ارگ کریم خان نشانه ای از ارگ های دیگر همچون بم ندارد. گفته می شود کریم خان زند تحت تاثیر معماری صفویه میدان بزرگی را در شهر شیراز ساخت و ضلع غربی این میدان را به کاخ اندرونی خود و جایی برای اسکان خانواده سلطنتی اختصاص داد که به اشتباه آن را ارگ نامیدند.
این ارگ زمانی محل زندگی کریم خان زند بود و به همین سبب با نام کریم خانی مشهور شد. ارگ کریم خان سرد و گرم روزگار را چشید و پا برجا ایستاد تا امروز به یکی از مهم ترین دیدنی های شیراز و برجسته ترین یادگاری سلسله زندیه بدل شود و گردشگران را به سوی خود بکشاند.

نقش رستم شیراز

                

این مجموعه باستانی در شهرستان مرودشت استان فارس، در روستای زنگی آباد قرار دارد.در مجموعه باستانی نقش رستم ، آثاری مربوط به دوره ی هخامنشیان وساسانیان به چشم می خورد که بیانگر قدمت این مجموعه است.
این بنا در گذشته سه گنبدان یا دو گنبدان نام داشت.نقش دوایزد وایزد بانو وشاه وملکه که مربوط به دوره ایلام است. قدیمی ترین نقش موجود در نقش رستم است.بهرام دوم در دوره ساسانی قسمت هایی از این نقش را به نقش خود ودرباریانش تغییر داد.
بنای سنگی کعبه زرتشت نیز از دیگر آثار موجود در این مجموعه است که مربوط به دوره هخامنشیان است.آرامگاه داریوش بزرگ، خشایارشاه، اردشیریکم وداریوش دوم در سینه کوه رحمت قرار دارد واز ارزش تاریخی زیادی برخوردارند. علاوه بر آثار یاد شده نقش برجسته هایی از تاجگذاری اردشیربابکان وپیروزی شاپور اول در جنگ با امپراطور رم نیز از آثار به جای مانده در این مجموعه است.

 تخت جمشید شیراز

            

تخت جمشید یا پارسه (یا پرسپولیس) نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان پیوسته، پایتخت باشکوه و تشریفاتیِ پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است. در این شهر باستانی کاخی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌است و به مدت حدود ۲۰۰ سال آباد بوده‌است. در نخستین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپی‌ها یا استانداری‌ها با پیشکش‌هایی متنوع در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می‌کردند.
در سال ۵۱۸ پیش از میلاد بنای تخت جمشید به عنوان پایتخت جدید هخامنشیان در پارسه آغاز گردید. بنیانگذار تخت جمشید داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه‌اش اردشیر یکم با گسترش این مجموعه به گسترش آن افزودند. بسیاری از آگاهی‌های موجود که در مورد پیشینه هخامنشیان و فرهنگ آنها در دسترس است به خاطر سنگ‌نبشته‌ها و فلزنوشته‌هایی است که در این کاخ‌ها و بر روی دیواره‌ها و لوحه‌ها آن حکاکی شده‌است.  باور تاریخدانان بر این است که اسکندر مقدونی سردار یونانی در ۳۳۰ پیش از میلاد، به ایران حمله کرد و تخت جمشید را به آتش کشید و احتمالاً بخش عظیمی از کتیبه ها، فرهنگ و هنر هخامنشی را با این کار نابود نمود. بااین‌حال ویرانه‌های این مکان هنوز هم برپا است و باستان شناسان از ویرانه‌های آن نشانه‌های آتش و هجوم را بر آن تأیید می‌کنند.

 آرامگاه سعدی شیرازی 

       

سعدیه ، یا مزار سعدی شیرازی به عنوان یکی از جاذبه های شهر شیراز در طول تاریخ مورد توجه هنر دوستان و اهالی ادب بوده. این محل که در حال حاضر مزار سعدیِ در گذشته خانقاه و محل عبادت های او و یارانش بوده و این رو میشه از قبرهای متعددی که در کنار مزار او وجود داره ثابت کرد.این بنای زیبا که تافیقی است از هنر معماری قدیم و جدید به زیبایی هرچه تمام تر در میان باغی باصفا میزبان مسافران وگردشگرانیِ که با دیدن این همه زیبایی و آرامش ساعتی در این مکان توقف می کنن. یکی از جاذبه های این محل حوض ماهیِ که نزدیک مزار شیخ قرار داره و آب آن از چشمه ای تامین می شه که از زیر بنا می جوشه.ساختمان به سبک ایرانی با ۸ ستون از سنگ های قهوه ای رنگ بر روی آرامگاه گنبدی شکل از کاشی های فیروزه ای رنگ و سنگ سفید تزیین شده که در جلوی مقبره قرار دارند و اصل بنا با سنگ سفید و کاشی کاری مزینه. بنای مقبره در داخل هشت ضلعیه که در هفت گوشه ساختمان، هفت کتیبه خطی قرار داره که بر روی دیواره ها ابیاتی از گلستان، بوستان، قصاید، بدایع و طیبات شیخ اجل سعدی انتخاب و گلچین شده و به قلم و خط «ابراهیم بوذری» نوشته شده.

آرامگاه حافظ

                     

خواجه شمس‌ الدین محمد شیرازی متخلص به "حافظ"، غزلسرای بزرگ و از خداوندان شعر و ادب پارسی است. وی حدود سال ۷۲۶ هجری قمری در شیراز متولد شد. علوم و فنون را در محفل درس استادان زمان فرا گرفت و در علوم ادبی عصر پایه‌ ای رفیع یافت. خاصه در علوم الهی تأمل بسیار کرد و قرآن را با چهارده روایت مختلف از بر داشت. "گوته" دانشمند بزرگ و شاعر و سخنور مشهور آلمانی دیوان شرقی خود را به نام او و با کسب الهام از افکار وی تدوین کرد. دیوان اشعار او شامل غزلیات، چند قصیده، چند مثنوی، قطعات و رباعیات است. وی به سال ۷۹۲ هجری قمری در شیراز درگذشت. آرامگاه او در حافظیهٔ شیراز زیارتگاه صاحبنظران و عاشقان شعر و ادب پارسی است.
حافظیه (آرامگاه حافظ) مجموعهٔ آرامگاهی موجود در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازهٔ قرآن است. این مجموعه به‌ دلیل جای‌ دادن آرامگاه حافظ شیرازی در خود به این نام مشهور شده‌ است. آرامگاه حافظ در دوره زندیه ساخته شد و تکمیل آن بصورت کنونی در سال 1315 انجام یافت.

 باغ ارم شیراز 

                    

در شمال غربی شهر شیراز ودرکنار شهر باغ زیبای تاریخی باقی مانده که به باغ ارم معروف است. باغ ارم  باغ ایرانی تاریخی منحصربفرد است که درسی وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو درسال 2011 در فهرست میراث جهانی ثبت گردید و شامل چند بنای تاریخی هنری نفیس و باغ گیاه شناسی می‌ شود.
در میان درختان سرو این خیابان سرو بلند قامتی است که از دور جلب توجه میکند و بعلت موزون بودن آن آنرا سروناز میخوانند. تاریخ شناسان قدمت این سرو را هزار سال تخمین میزنند. عمارت این باغ متعلق به دوره قاجار است و کاشیکاری پیشانی ایوان مرکزی و اطراف آن از جالبترین کاشی کاری های دوره قاجاریه محسوب می شود که نمونه آن در سایر بناهای دوره قاجاریه دیده نمی‌ شود .

خانه زینت الملوک شیراز

     

خانه‌ زینت‌الملوک یکی از خانه‌های تاریخی قاجاری در شهر شیراز است که ساخت آن حدود سال ۱۲۹۰ هجری قمری، به دست علی محمدخان قوام‌الملک دوم آغاز شد و در سال ۱۳۰۲ هجری قمری به پایان رسید. این خانه که محل زندگی زینت‌الملوک قوامی، دختر قوام‌الملک چهارم بوده، در خیابان لطفعلی خان زند، در ضلع غربی باغ نارنجستان قوام واقع شده است و به وسیله‌ راهی زیرزمینی با باغ ارتباط دارد. تصاویری از حیوانات، پرندگان و گل و بوته نقاشی شده را می‌توان روی سقف چوبی خانه دید. همچنین تالار شاه‌نشین ساختمان ضلع غربی را با آینه‌کاری‌ و گچ‌بری‌های زیبا تزیین کرده‌اند. امروز از زیرزمین بسیار  وسیع خانه به عنوان نگارخانه استفاده می‌شود و در آن مجسمه‌های تمام شخصیت های برجسته‌ شیراز را در معرض دید عموم گذاشته‌اند.

 پاسارگاد شیراز 

                 

پاسارگاد، مجموعه‌ای از آثار باستانی واقع در شیراز و به‌عنوان یادگاری از دوران پرشکوه هخامنشی است. مجموعه‌ ای که به‌عنوان پنجمین اثر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو در تیرماه ۱۳۸۳ ثبت‌شده است. 
اکثر بناهای پاسارگاد با مصالحی مانند سنگ، آجر، خشت خام و چوب ساخته‌شده‌اند که رنگ آجرهای بکار رفته قرمزرنگ است و سنگ آهکی سفیدرنگ، سنگ کبود سخت و سیاه مرمرین شکننده هم در ساخت این مجموعه استفاده‌شده است.
وقتی اسم پاسارگاد را می‌شنویم، همگی در ذهنمان یک تصویر داریم، آن‌هم آرامگاه کوروش است، بنایی سنگی با 11 متر ارتفاع همراه با سنگ‌های بزرگ در هفت‌طبقه. بااینکه این آرامگاه 25 قرن قدمت دارد، هیچ‌گونه ملاتی بین سنگ‌ها به کار نرفته و در عوض سنگ‌ها با بست‌های فلزی به یکدیگر وصل هستند. در طبقه هفتم آرامگاه که خزانه نامیده می‌شود، تابوت زرین کوروش به همراه جواهرات بسیاری قرار گرفته است.
یکی از زیباترین قسمت‌های پاسارگاد برج سنگی است که در ابتدا چهارگوش بوده اما حالا فقط دیواره‌ای از آن باقی‌مانده است. می‌توان گفت این برج سنگی جزو خاص‌ترین آثار معماری هخامنشی است، زیرا در ساختش از سنگ‌های مرمر و سیاه استفاده شده است.

دریاچه مهارلو

                    

یکی از چشم اندازهایی که شاید زیاد در عکس ها دیده باشید، چشم انداز زیبای دریاچه مهارلو در استان فارس است. گردشگران و طبیعت گردان بسیاری در سفر خود به شهر زیبای شیراز و تماشای آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند آن، راهی این دریاچه حیرت انگیز می شوند تا یک عکس یادگاری در کنار آن بیاندازند. شهرت این دریاچه، به خاطر رنگ قرمز رنگش است. مهارلو در سمت جنوب شرقی شهر شیراز و  ۵۷ کیلومتری مسیر جاده شیراز به فسا قرار دارد. این دریاچه، در مجاورت یک روستا به همین نام واقع شده، روستایی که قدمتش را به دوران صفویه نسبت می دهند و در قدیم به آن دشت گل می گفتند.
 

 


هتل های مشابه
karimkhan-hotel-building.jpg
کریم خان

کریم خان(KARIM KHAN) هتل 4 ستاره کریم خان واقع در مرکز شهر شیرازاست. از امتیازات این هتل مجلل و مدرن می‌توان دسترسی آسان به اماکن گردشگری همچون مجموعه زندیه، شاه چراغ، حافظ، سعدی، باغ ارم...

caption.jpg
حافظ

حافظ (HAFEZ) هتل 2 ستاره حافظ در مرکز شهر شیراز واقع شده است. از مزایای آن میتوان به دسترسی آسان به مراکز تاریخی و تفریحی از جمله حرم مطهر شاهچراغ،مسجد شکرالله، بازار و حمام وکیل، ارگ کریم خان...

chamran-grand-hotel (15).jpg
چمران

چمران(CHAMRAN) هتل شیراز چمران یا هتل گراند چمران یک هتل مجلل پنج ستاره است که بلندترین ساختمان در شیراز است و یکی از بهترین هتل های شیراز واقع در منطقه قصرالدشت با منظره ای بی نظیر از شیراز و...

photo0jpg.jpg
وکیل

وکیل (VAKIL) هتل 3 ستاره سنتی وکیل در قسمت باستانی شیراز واقع شده است. معماری هتل متعلق به 3 قرن پیش است. از بهترین ویژگی‌های این هتل می‌توان به دسترسی آسان به اماکن تاریخی از جمله :...

12333.jpg
پارسیان

پارسیان(PARSIAN) هتل 4 ستاره پارسیان شیراز در مرکز شهر واقع شده است و با برخورداری از مکان های خوب شهرهای تاریخی مانند مسجد وکیل و بازار ، ارگ کریمخان در دسترس قرار گرفته است و همچنین هتل پارس...

مطالب مرتبط

شیراز.jpg

شیراز(shiraz)                    شیراز مرکز استان فارس و معروف به شهر شعر و ادب در جنوب کشور است.جاذبه های تاریخی باغ های زیبا و خارق العاده و م...

بیشتر