d

دانستنی های تفلیس

(تفلیس)

تفلیس (TBILISI)

گرجستان کشوری است در منطقه قفقاز. به منطقه بین دریای خزر و دریای سیاه قفقاز می گویند.این کشور، کشوری است که هم در قاره آسیا و هم در قاره اروپا قرار دارد و اصطلاحا در منطقه اوراسیا واقع شده است. به مرز بین دو قاره آسیا و اروپا اوراسیا می گویند. این مرز با دریای سیاه از غرب ، ترکیه با غرب و جنوب ، ارمنستان از جنوب ، آذربایجان از شرق و روسیه با شمال هم مرز است. در زبان انگلیسی به این کشور ، جورجیا ( Georgia ) و در زبان گرجی به آن ، ساکارتولو  (گرجی : საქართველო – تلفظ : sakartvelo ) گفته می شود. با توجه به اینکه یکی از ایالت های کشور آمریکا نیز به نام جورجیا ( georgia ) همخوانی کامل با نام کشور Georgia دارد در اغلب موارد برای اینکه بین این دو تمایزی ایجاد شود پس از کلمه جورجیا نام کشور هم آورده می شود. برای مثال کشور گرجستان : Georgia country

طی جنگ چهار روزه بین گرجستان و روسیه در سال ۲۰۰۸ میلادی دو منطقه اوستیای جنوبی و آبخازیا از گرجستان جدا شدند و در حال حاضر بصورت یک کشور مستقل اداره می شوند، هر چند جامعه جهانی استقلال آنها را که با حمایت روسیه بدست آمد به رسمیت نمی شناسند.

گرجستان یک کشور چند ملیتی است اما مانند کشورهای آسیای میانه نیست. بیشترین تعداد آنها قفقازی ها هستند. 70٪ از این افراد گرجی هستند و از جمله گروه های قومی مانند مگرل ها و سونایی ها هستند که در کوه ها در میان تپه های قفقاز بزرگ زندگی می کنند. آنها عمدتاً در لهجه ها و همچنین در برخی از جنبه های زندگی ، آداب و رسوم و غیره متفاوت است. سایر استانهای گرجستان با كارتمیان ، ائیتریایی ها ، كاشتینیان ها ، مسك ها ، راشیان ها ، لچخوم ها ، پاشاوها ، خسورها ، متیول ها ، هیریان ها ، اژاریان ها و دیگران سكونت دارند.
اقلیتهای قومی توسط ارمنیانی که در قرن نوزدهم به گرجستان آمده اند ، آذربایجانی ها ، ادجاریان ، اوستین ها و آبخازی ها نمایندگی می شوند. یهودیان ، آشوریها ، کردها و تاتارها نماینده اقوام بسیار کمی هستند.

الفبای گرجی
- هیچ کس به جز گرجی ها با زبان گرجی صحبت نمی کند.زبان گرجی تنها در میان تمام زبانهای قفقازی است که دارای الفبای باستانی است.کلمات گرجی از چپ به راست خوانده می شود،زبان گرجی در بین 14 زبان بی نظیر جهان و دارای الفبای خاص خود است. فیلم نامه گرجستان در طول زمان وجودش به سه زبان مختلف بوده است - نوسخوری ، آسوماتولی و مخدرولی. موردی که امروزه از گرجی ها استفاده می کند دومی است.الفبای گرجی از 33 نماد (5 مصوت و 28 همخوان) تشکیل شده است.

مردم گرجستان
اکثریت قومی در گرجستان ، کارتولی است که بیشترین تعداد 3،700،000 نفر را در گرجستان تشکیل می دهد. سایر گروه های قومی و زبانی متمایز که در جورجیا یافت می شود شامل سوان ها (در منطقه شمال غربی Svaneti) و Megrels (در منطقه غربی Samegrelo) هستند. لازها یکی دیگر از گروه های قومی و زبانی جداگانه هستند که عمدتاً در ترکیه امروزی زندگی می کنند ، هرچند که برخی از آنها در مناطق جنوب غربی آستارا و سامسکویهکاشی یافت می شوند
گویشهای مختلفی از زبان گرجی در مناطق مربوط به خود صحبت می شود که شامل ، آنداران ، گوریان ، جاواکتیایی ، ایتریایی ، راچان ، خسوریان ، توشی ، کارتلی ، شیدا کارتلیان ، قووملی کارلیان و کاکتیایی است. شهرهای بزرگ تفلیس ، باتومی و کوتاویسی نیز دارای لهجه های مربوطه هستند. بیشتر آنها در بین گرجی ها متقابل قابل درک هستند.
قبرس های کوچک اما قابل توجهی از اقلیت گرجستان در مسکو ، بروکلین ، واشنگتن پاریس و یونان ، ترکیه ، ارمنستان و ایران یافت می شوند.
تعداد کل گرجی ها در جهان حدود 4000،000 نفر است


واحد پول ملی

 لاری گرجستان (GEL) - 1 لاری = 100 تری. اسکناس در گردش شامل اسکناس های 1،2،5،10،20،50،100 و 200 لاری است. سکه های موجود در گردش شامل 1،2،5،10،20،50 თეთრი و همچنین فرقه 1 و 2 لاری است.
درمورد استفاده از ارزهای خارجی در جورجیا ، دلار آمریکا ، یورو و روبل به طور گسترده در کل جمهوری استفاده می شود. صرافی ها را می توان در دفاتر صرافی تخصصی و بانکها انجام داد. بانکها معمولاً در روزهای هفته از 9: 00-9: 30 تا 17: 30-19: 00 باز می شوند. دفاتر مبادله ساعتهای طولانی کار می کنند و روزانه باز هستند.
در پایتخت گرجستان ، تفلیس ، می توانید از کارتهای اعتباری VISA ، Eurocard / Mastercard و Cirrus / Maestro در هتل ها و سوپر مارکت های بزرگ استفاده کنید. بانک های بزرگ چک مسافرتی را می پذیرند. در مغازه های خصوصی ، هتل ها و مناطق استان چنین نوع پرداخت کمتر متداول است. واحد پول ملی گرجستان با تأکید بر میراث فرهنگی این کشور طراحی شده است. به عنوان مثال ، طرف مقابل اسکناس از 1 لاری ، عکس پرتره نیکو پیروسمانویلیس ، هنرمند مشهور گرجی ، را در پس زمینه مناظر زیبا نشان می دهد. پرتره ایوان جاواویشویلی ، دانشگاهی گرجستان ، روی اسکناس 5 لاری به تصویر کشیده شده است. اسکناس به مبلغ 10 لاری دارای پرتره آکاکی تسلیلی ، شاعر برجسته گرجی و نماینده مشهور ادبیات جدید گرجستان است.
اسکناس 200 لاری نیز جالب است. این تصویری از منطقه آبخازیا و کتیبه هایی به زبانهای گرجی ، انگلیسی و آبخازیائی ارائه شده است


پرچم گرجستان

پرچم گرجستان با پنج صلیب قرمز روی یک پالت سفید آراسته شده است. یک صلیب قرمز پالت را به چهار بخش تقسیم می کند که چهار صلیب قرمز کوچکتر در آن قرار گرفته است.گفته می شود این طرح در دوره قرون وسطایی سرچشمه گرفته و در سال 2004 به عنوان پرچم ملی گرجستان احیا شد. نماد ملی پرچم گرجستان ، پالتوی گرجستان ، شیر طلایی (okros lomi)

نشان گرجستان: نشان ملی گرجستان یک لشکر است که دارای یک پیش زمینه قرمز مربع است که روی آن مقدسین حامی جورجیا ، سنت جورج ، در بالای یک اسب نشسته است و در حالی که یک اژدها را نیز می کشد ، یک نیزه سماق صلیب را تشییع می کند. این مربع گالس گاه توسط دو شیر طلایی پوشانده شده و با تاج طلایی "گمشده" سنت جورج پوشیده شده است.نماد دیگر ، قبل از این یکی ، روتختی سلسله بقره است. این نمادگرایی سنتی مذهبی را با فرمی مشابه آنچه در بالا ذکر شد ، نشان می دهد.

حقایق درباره گرجستان
گرجستان ، پس از کره جنوبی ، سنگاپور ، ژاپن ، هنگ کنگ و تایوان امن ترین کشور در اروپا و ششمین کشور در جهان است. 

اولین اروپایی ها از گرجستان آمده اند:یک باستان شناسی در Dmanisi قدیمی ترین جمجمه های انسان در قفقاز را پیدا کرد و نشان می دهد که مردی از آفریقا از طریق گرجستان به اروپا سفر کرده است. جمجمه های 1.8 میلیون ساله بقایای زوج انسانی گرجی به نام های زوزوا و مزیا است. بدون تردید که گرجستان وطن نخستین اروپاست.

گرجستان یکی از متفاوت ترین مکان های زیست محیطی جهان است:گرجستان دارای 12 منطقه مختلف آب و هوایی است ، از مناطق نیمه گرمسیری گرفته تا کوه های آلپ تا نیمه بیابانی و دارای 49 نوع خاک است. این امر باعث می شود گرجستان به یکی از متنوع ترین کشورهای جهان از نظر زیست محیطی تبدیل شود. علاوه بر این ، بسیاری از هیجان انگیزترین حیوانات مانند پلنگ ، سیاه گوش و خرس در جنگلهای متراکم کشور زندگی می کنند.
گرجستان دارای تعدادی از میراث جهانی یونسکو است:سه مکان فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو وجود دارد: یک شهر باستانی و پایتخت سابق مشتا ، مجموعه جامع کلیسای جامع کلیسای جامع گلاتی ، و منطقه کوهستانی منطقه Svaneti فوقانی ، در حالی که 15 مکان دیگر در فهرست آزمایشی قرار دارند.
"Chakrulo" ، یک آهنگ عامیانه گرجستانی که معمولاً در جشنواره ها و جشن ها خوانده می شود ، در فضاپیمای ویوجر به فضا فرستاده شد. گلدن رکورد دارای 116 تصویر ، صداهای مختلف طبیعی ، موسیقی سنتی کشورهای مختلف و تبریک گفتاری در 59 زبان است.

 گرجستان شامل دو شهر باستانی اروپا است:Mtskheta و Kutaisi ، هر دو پایتخت سابق گرجستان ، در بین 16 شهر قدیمی اروپا قرار دارند. کوتاویسی ، واقع در گرجستان غربی ، پایتخت پادشاهی کلشیس بود - منطقه باستانی قفقاز جنوبی که مردم در اوایل هزاره دوم پیش از میلاد زندگی می کردند. در مقایسه با کوتاویسی ، مفتکه قدمت چندانی ندارد و حدود 3000 سال پیش تأسیس شده است
گرجستان محل زندگی یکی از قدیمی ترین جوامع یهودی است:جامعه یهودیان در گرجستان یکی از قدیمی ترین اجتماعات جهان است. این به دو گروه تقسیم می شود - یهودیان گرجستان 2600 سال در اینجا زندگی کرده اند ، در حالی که یهودیان اشکنازی در قرن 19 آمده اند.

شهرهای مهم گرجستان
گرجستان از نظر سیاسی، توریستی و تاریخی شهرهای مهمی را دارد که تعدادی از آنها عبارتند از :
تفلیس : پایتخت رسمی این کشورو بعنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر در میان گرجی ها شناخته می شود.
باتومی : ملقب به عروس قفقاز و بعنوان یکی از زیباترین شهرهای این کشور شناخته می شود که توسط ایالت خودمختار آجارا رهبری می شود و این شهر را می توان بعنوان توریستی ترین شهر گرجستان بعد از تفلیس نامید .
کوتائیسی : یکی از شهرهای مهم این کشور که مرکز ایالت ایمرتی است و به سبب اهمیت اقتصادی و جمعیت دومین شهر بزرگ گرجستان محسوب می شود.
سیقناقی : ملقب به شهر عشق و یکی از زیباترین شهرهای این کشور برای مقاصد توریستی و گردشگری است و از طبیعت بی نظیری برخوردار بوده و با تفلیس نزدیک به ۳ ساعت فاصله دارد . به هر شخصی که به گرجستان به مقصد گردشگری سفر می کند، گشت و گذار به این شهر زیبا را شدیداً توصیه میکنیم .
گوری : گوری یک شهر صنعتی است. اکثریت جمعیت آن را کارکنان بخش‌های صنعتی تشکیل می‌دهند. ساکنان این شهر بیشتر در صنایع گوناگون از جمله صنعت ساختمان و صنعت حمل و نقل اشتغال دارند. در ساحل راست رود لیاخوی، کارخانه نساجی فعال است که از سال ۱۹۴۵ تأسیس شده‌است. کارخانه کنسروسازی گوری، جزو کارخانه‌های معتبر مواد غذایی این کشور به‌شمار می‌روند. کمپوت میوه تولیدی این کارخانه در تمام منطقه و خارج از مرزهای کشور از شهرت زیادی برخوردار است. گوری یکی از مراکز مهم تولید میوه این کشور بوده  و همچنین از صنعت تولید آلومینیم و آهن آلات سنگین این شهر برخوردار است.  
همچنین حائز ذکر است که بدانید ژوزف استالین رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی که با نام یسب جوغاشویلی شناخته می شده اهل شهر گوری گرجستان بوده است و برای اهالی این شهر، افتخار بزرگی محسوب می شود.


از سوغاتی های معروف گرجستان می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
پاپاخی:از سوغاتی های گرجستان که کلاهی زیباست که از پشم گوسفند بافته شده است.
تکا:از پشم ریسیده شده گوسفند صنایع دستی زیبایی مانند انواع زیورآلات و لباس های پشمی می بافند.
چورچخلا:از خوراکی های معروف گرجستان که سوغات این کشور می باشد.
گلیم:گلیم ها و فرش های دستباف گرجستان بسیار خوش رنگ و طرح می باشند

 

بهترین جشنواره در گرجستان در سال 2020 که به شما اجازه می دهد تا با فرهنگ کشورگرجستان بیشتر آشنا شوید:
1.    تفلیس
یکی از فستیوال های بسیار جذاب در کشور گرجستان ، روز تأسیس پایتخت را به همراه فصل برداشت پاییز ، جشن می گیرد و با هواداری و جشن های شاد برگزار می شود. تفلیس با تنوع و فرهنگ غنی این کشور از طریق اجراهای رقص سنتی ، نمایش های تئاتر و موسیقی ، نمایش میوه و پنیر فوق العاده ، آتش بازی و موارد دیگر جشن می گیرد. در حالی که بیشتر جشن ها در شهر قدیمی زیبای تفلیس و همچنین چندین پارک شهری متمرکز است. غرفه های هنری و صنایع دستی که به خیابان های شهر می روند ،جشنواره های خرد کردن انگور و مواد غذایی که به غذاهای ویژه آشپزی کشور می پردازند ، این جشنواره را خاص تر می کند.زمان: معمولاً در آخر هفته اول اکتبر هر سال.


2. جشنواره هنری ژن
یکی از محبوب ترین جشنواره های موسیقی گرجستان ، جشنواره هنری ژن هر سال از سال 2003 هر سال به رسم موسیقی و میراث این کشور ادای احترام می کند. این جشنواره در موزه مردم نگاری در تفلیس برگزار می شود ، این جشنواره هفتگی با موسیقی عامیانه و اجراهای رقص برگزار می شود. همراه با نمایش های موسیقی معاصر و نمایش های هنری. غرفه های صنایع دستی و کارگاههای آموزشی و همچنین پیشخوان های غذا برای لذت بردن از غذاهای خوشمزه گرجی در محل جشنواره وجود دارد. چندین نمایشگاه در شهرهای مجاور مانند Adjara و Guria وجود دارد که در این جشنواره قابل بررسی است.


3.شاتیلوبا
ارتفاعات کوههای قفقاز شمالی ، منطقه ای زیبا و زیبا از خسوریتی است که هم مرز با چچن است. این منطقه زیبا ، یکی از معتبرترین جشنواره های  گرجستان  است که ریشه در آداب و رسوم محلی دارد. اختصاصی به میراث جهانی یونسکو در دهکده زیبای شاتیلی ، ویترین نمایشگاه های کالاهای دست ساز ، غذاهای محلی را که همه در خانه ها و برج های سنگی خسور برگزار می شود ، به نمایش می گذارد. در این جشنواره همچنین موسیقی سنتی ، اجراهای عامیانه ، مسابقات گرجستان و مسابقات اسب هیجان کوهستانی در بین اهالی محل دیده می شود. فراموش نکنید که هنگام میزبانی از میهمان های سخاوتمندانه خود ، از آبشارهای دهان شوی خینکالی کهتوسط افراد محلی تهیه شده است ، تهیه می کنید و از این طریق به جشن دلپذیر Shatiloba می پردازید.زمان: ژوئیه / آگوست


4. Rtveli
این یکی از مهمترین جشنواره های پاییزی در گرجستان است که برداشت انگور را با سرگرمی ، موسیقی و غذا برگزار میکنند.اگرچه این یک جشنواره خانوادگی است ، اما افراد محلی جذاب از بازدیدکنندگان برای شرکت در این جشن استقبال می کنند. شما می توانید با بریدن انگورهای انگور ، انتقال آنها به گلدان های گلدان ساخته شده و سرانجام به اشتراک گذاشتن وعده های غذایی خوشمزه کباب ، خاچاپوری ، پنیر محلی و نان تازه پخته شده ، به آنها کمک کنید.زمان: سپتامبر - اکتبر بسته به زمان برداشت در مناطق مختلف.


5. جشنواره پنیر
در این کشور از بسیاری از سنت های جذاب ، تولید پنیر فقط یک فعالیت نیست بلکه یک سنت فرهنگی است که در برابر زمان آزمایش مقاومت کرده است. همه ساله کشاورزان پنیر ساز از سراسر کشور برای نشان دادن ابزار و روش های خود برای تهیه پنیر خوشمزه جمع می شوند. غذاهای لذیذ و غذاهای مختلفی از سراسر دنیا با طعم انواع پنیر شگفت انگیز استقبال می شوند: سمباده خاچو سخت و طعم دهنده (تکنیک تهیه آن توسط یونسکو به رسمیت شناخته شده است) ، پنیر گودا تند و طعم تزیلی کولی منحصر به فرد از جنوب  گرجستان. این یکی از آن جشنواره های گرجستان است که به طور کامل نباید مورد توجه غذاهای غذایی و دوستداران سرسخت پنیر باشد. در ابتدا که در تفلیس برگزار می شود ، این جشنواره هم اکنون در منطقه برگزار می شود که هر سال برنده مسابقه می شود.زمان: ژوئیه


6. جشنواره جاز دریای سیاه
این جزء بهترین جشنواره های جاز در  گرجستان به حساب می آید ، این یکی از رویدادهای مورد انتظار برای دوستداران موسیقی است که در همان زمان به این کشور سفر می کنند. همزمان با جشنواره جاز تفلیس ، این جشنواره وظیفه جلب دوستداران جاز از سراسر جهان به  گرجستان را دارد تا شاهد برخی از اجرای کلاس های جهانی توسط هنرمندان برتر مانند دایانا کرول ، ویکلف ژان و روبرت کارخانه باشد. جشنواره جاز دریای سیاه که در سال 2007 تأسیس شد ، همه در باتومی و مکان نزدیک در سواحل دریای سیاه برگزار می شود. این جشنواره با تنظیمات عالی و تنظیمات برتر ، نامی را برای خود در میان جشنواره های موسیقی در سراسر قفقاز ایجاد کرده است. با رشد طرفدارانش ، دامنه این جشنواره گسترده تر شده است و اکنون R&B ، هیپ هاپ ، روح و فانک نیز شامل می شود.زمان: ژوئیه


7. توشوبا
میراث جهانی یونسکو که به طرز حیرت انگیزی به ثبت رسیده است ، منطقه توشهتی دارای فرهنگ و سنت های خاص خود است که همه ساله در جشنواره توتسببا جشن می گیرد. این جشنواره با هدف ترویج گردشگری در منطقه و به نمایش گذاشتن چشم انداز زیبا ، معماری بی نظیر ، دهکده های جذاب و فرهنگ در معرض دید بازدید کنندگان از سراسر جهان قرار گرفته است. این جشنواره به طور سنتی توسط یک مسابقه اسب سواری که به شدت مورد بحث واقع می شود ، آغاز می شود و برنده کیسه های گوسفند و پرچم را می گشود. Tushetoba که از بین  جشنواره های برتر کشور گرجستان به حساب می آید ، فرصتی به شما می دهد تا شاهد تولید سنتی پنیر ، صنایع دستی توتیتی و خوینکالی خوشمزه (کوفته های گوشتی بسیار محبوب) باشید. سازهای سنتی و نواختن موسیقی محلی در این محیط عالی ، جو جادویی ایجاد می کنند.زمان: فصل تابستان


8- مكستوبا- سوتیتسكوفلوبا
این جشنواره غیرمعمول نه تنها میراث فرهنگی شهر ذکر شده یونسکو از متسکه را جشن می گیرد بلکه کلیسای جامع تاریخی سوتیتسکوول که یکی از مقدس ترین مکان های گرجستان است. صدها نفر از شهرها و کشورها مختلف در شهر متسکه پایتخت سابق ایبریا جمع می شوند تا شاهد برگزاری جشنها در خیابانهای این شهر باشند. اجرای موسیقی زنده ، گروه های رقص سنتی ، نمایش های صنایع دستی و رویدادها بازدید کنندگان را سرگرم می کند. همچنین مکانی مناسب برای تهیه غذاهای محلی و چیدن سوغاتی فوق العاده است.زمان: اکتبر


9. باتوموبا
شهر ساحلی پر جنب و جوش و رنگارنگ باتومی همه ساله با برخی از رویدادها و جشن های دیدنی و جذاب در طول جشنواره Batumoba زنده می شود. در کنار این رویداد سنتی گانداگانا که جذابیت های روستاهای آجاری را به همراه اجراهای خاص رقص به نمایش می گذارد ، این جشنواره توسط گروه های فولکلور و گروههای موسیقی که در میدان اروپا اجرا می شوند غنی شده است. این شهر به این مناسبت تزیین شده است و رویدادهای جالبی همچون پانتومیم ، نمایش تئاتر انگشت و رقص سالن باعث می شود تا بازدید کنندگان سرگرم و سرگرم شوند.زمان: سپتامبر
 

غذا
هیچ چیز بیشتر از روح و فرهنگ یک کشور از غذاهای آن چیزی نمی گوید. غذاهای ملی گرجستان به دلیل تنوع و سلیقه خود از بهترین غذاهای جهان است. هر استان تاریخی کشور سنت آشپزی متمایز خود را دارد که قرن ها پالایش می شد. غذاهای Imeretian ، Megrelian و Kakhetian به خصوص برجسته و بی نظیر است.در حالی که گوشت نقش مهمی در غذاهای گرجستان ایفا می کند ، توجه بسیار زیادی به سبزیجات ، میوه و سبزیجات محلی نیز می شود. ظروف سنتی ساخته شده از ترکیب دقیق آنها ابتدا شما را جذب می کنند.راز این طعم خاک گرجستان است: پسوند طبیعی منظره حاصلخیز و غنی از مواد معدنی که توسط آبهای خالص کوههای قفقاز تغذیه می شود
جشن سنتی گرجستان "Supra" نامیده می شود. لیست غذاهایی که شما را در "Supra" جذابیت می دهند بی پایان است: 

خاچاپوری - نان پنیر گرجی ، در خارج از کشور به عنوان یک پیتزا گرجی نیز شناخته می شود. می توانید انواع مختلفی از خاچاپوری در مناطق مختلف گرجستان را امتحان کنید تا طعم بی نظیری را تجربه کنید 
Pkhaleuli- غذاهای گیاهی از انواع گیاهان و سبزیجات ادویه دار معمولاً با پایه خمیر گردو ، مشابه اسفناج ، اما هر کدام طعم و چاشنی منحصر به فردی دارند.
ساتسیوی - مرغ یا بوقلمون در سس گردو با سیر و ادویه جات ترشی جات. آنقدر اشتها آور است که هیچ رژیم غذایی مقاومت نخواهد کرد!
Khinkali - غذای ملی گرجستان. کوفته های گوشتی آبدار ساخته می شوند تا با استفاده از تکنیک ویژه ای که فقط در اینجا یاد می گیرند ، با دست خورده شوند. خیلی خوشمزه است که شما فقط برای امتحان کردن خینکالی باید به گرجستان سفر کنید!
Churchkhela - گردوهایی که روی نخ است بارها و بارها در یک مخلوط انگور داغ فرو رفته ، سپس آویزان می شوند تا در شرایط طبیعی خشک شوند و سخت شوند. چرچخلا دسر ملی گرجستان است.


دین
گرجستان به عنوان یکی از اولین کشورها در جهان که فقط در قرن چهارم پس از میلاد به مسیحیت گروید ، امروز گرجستان به خاطر آزادی کامل و تحمل دینی متمایز است.اکثریت جمعیت ارتدوکس مسیحی است. گرجستان از معدود کشورهایی است که کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک ، کنیسه ها و مساجد در کنار هم ساخته می شوند.
در کلیه مناطق  گرجستان کلیساهای باستانی مسیحی وجود دارد که در آسمان کشیده شده است و هزاران سال به طول می انجامد و برخی از آنها در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارند. در زیر مهمترین بناهای فرهنگی ذکر شده است:
کلیسای جامع Svetitskhoveli بنای معماری گرجستان ازاست ، که در 20 کیلومتری تفلیس در یک شهر تاریخی Mtskheta واقع شده است. این مکان مخصوصاً عرفانی و مقدس است ، زیرا طبق افسانه شاهرود مسیح در زیر کلیسای جامع دفن شده است.
صومعه جواری هم کلیسا و هم صومعه قرن ششم است که در شرق مکتتا واقع شده است. نمایی از تلاقی و تقاطع آراگوی که از اینجا کشیده شده ، یکی از زیباترین و حیرت انگیزترین منظره های  گرجستان  است.
کلیسای جامع باقری به دلیل ساخت و سازهای خاص و محکم ، در برابر تهاجم های زیادی مقاومت کرده است. قرار گرفتن در تپه اوکیمریونی در کلیسای جامع بوتی بوتری هنوز با افتخار بر روی گارد کل شهر ایستاده است.
صومعه گلاتی جواهر معماری گرجستان است که در نزدیکی کوتاویسی توسط پادشاه افسانه ای  گرجستان - داوود سازنده ساخته شده است. در قرون وسطی صومعه گلاتی مرکز اصلی دین و آموزش بود. 


تاریخ
پذیرش مسیحیت
گرجستان دومین کشور در جهان بود که مسیحیت را به عنوان یک دین دولتی پذیرفت. سنت نینو از کاپادوکیا در سال 337 میلادی مسیحیت را به مردم گرجستان معرفی کرد. پذیرش اولیه مسیحیت گرجستان تأثیرات بزرگی در چگونگی شکل گیری آینده برای گرجی ها دارد ، زیرا این کشور را به طور دائم به سمت غرب ، روم و بعداً به کل اروپا سوق می دهد
Uplistsikheیک شهر غار است. بله ، دقیقاً شهر غار و یکی از باستانی ترین شهرک های قفقاز. غارها ، حکاکی شده در صخره ای عظیم ، هزاران سال استوار ایستاده اند و حتی امروزه ظاهر قدیمی خود را حفظ می کنند.
تفلیس با بیش از 1.5 میلیون نفر جمعیت ، بزرگترین شهر گرجستان است که با تلاش های جدی ساخت آن مشهود است: به سرعت در حال توسعه مجتمع های مسکونی ، مراکز خرید و مراکز تفریحی در صحنه رخ داده و اکنون با معماری پایدار شهر قدیمی در هم می آمیزند

تاریخچه مختصر تفلیس
طبق مطالعات باستان شناسی ، قلمرو تفلیس در اوایل قرن چهارم قبل از میلاد مستقر شده است. این شهر قدمتی بیش از 1500 سال دارد که در قرن 5 میلادی توسط پادشاه واختنگ گرگاسالی تأسیس شده است. افسانه های رنگارنگ در مورد آغاز تفلیس بسیار زیاد است و غالباً با چشمه های گرم گوگردی آن که از زمین تا به امروز پراکنده است ، همراه است. طبق یک داستان ، پادشاه واختنگ در میان درختان جنگلی متراکم در نزدیکی رودخانه مکتواری در حال شکار قرقاول بود. شاهین شاهان یک قرقاول را زخمی کرد که در یک دریاچه داغ شکست. با این حال ، خواص درمانی آب پرنده در حال مرگ را زنده کرد. پادشاه از این کشف چنان تحت تأثیر قرار گرفت که تصمیم گرفت شهری را در یک نقطه بنا کند و نام آن را تفلیس به معنای "گرم" بگذارد. اندکی پس از آن ، پایتخت  گرجستان از Mtskheta به تفلیس منتقل شد.
شهر قدیمی تفلیس
Old Town تفلیس محله ای است که دارای مهمان نوازی و گرمی است و لذت های ساده ای از خیابان های باریک سنگفرش ، قلعه های قرون وسطایی و کاروانسرا را ارائه می دهد. علاوه بر این ، کجای دیگر می توانید یک کلیسای ارتدکس ، گرگوری و کاتولیک ، یک کنیسه یهودی و یک مسجد برای سنی ها و شیعیان را که همه در فاصله پنج دقیقه پیاده روی از یکدیگر واقع شده اند ، پیدا کنید؟
قلعه ناریکالا نماد نهایی شهر قدیمی تفلیس است. این قلعه قرن چهارم ، که در بالای تپه ای قرار گرفته بود ، قرن ها نگهبان شهر بود و از هجوم ها و حملات بسیاری جان سالم به در برد. ناریکالا چندین بار بازسازی و مرمت شد و از قرن هفدهم میلادی ، هنگامی که پادشاه رستم پس از جنگهای ترک و فارسی آن را احیا کرد ، در شرایط فعلی خود وجود داشته است.
بازدید از آبانوتوبانی ، منطقه دیرینه شهر قدیمی را فراموش نکنید که خیابان های آن با خانه های عتیقه ای تزئین شده با بالکن های حک شده به زیبایی. این محله همچنین به خاطر خانه های حمام گوگردی که بهار آن به تولد شهرمشهور است. 

موزه های تفلیس
تاریخ ، سبک زندگی و سنت های گرجستان را در یکی از بسیاری از موزه های ارزشمند آن قرار دهید:
موزه سیمون جاناشیا از گرجستان چشمگیرترین یافته های باستان شناسی این کشور است که بطور مزمن از پیشرفت جورجیا از عصر برنز تا قرن بیستم پیروی می کنند. از یادداشت های ویژه ، یک نمایشگاه خزانه دایمی از طلا ، سکه و جواهرات گرجستان ، و فسیل های جمجمه کشف شده در محوطه باستان شناسی در Dmanisi است.
هم موزه هنرهای مدرن (MOMA تفلیس) و هم گالری ملی گرجستان با داشتن شاهکارهای شگفت انگیز از نقاشان مشهور جهان و گرجستانی های خارجی از گردشگران هنری لذت خواهند برد.
موزه قوم نگاری روباز مدل هایی از خانه های سنتی از هر منطقه گرجستان ، به علاوه نمایشگاه های جالب را ارائه می دهد. یک گزینه عالی در آب و هوای خوب ، یادگیری در یک محیط بیرونی زیبا را فراهم می کند.

تئاترهای تفلیس
عشق گرجستان به هنر محدود نمی شود ، همانطور که از بسیاری از تئاترها و سالن های کنسرت تفلیس مشخص است. اگرچه برای نام بردن در اینجا بسیار زیاد است ، توصیه می کنیم حداقل در یکی از سفرهای تفلیس خود یکی از موارد زیر را بررسی کنید:
تئاتر شوتا روساولی که در ساختمان اواخر قرن نوزدهم واقع شده است ، صرفاً برای تحسین نقاشی های دیواری زیبا و نقاشی های دیواری خود ، ارزش دیدن دارد و به خاطر اجرای پرشور بسیاری از بهترین بازیگران گرجستان مشهور است.
تئاتر ملی باله و اپرای گرجستان نمایشنامه های معروف بین المللی و گرجستانی را به زبان های انگلیسی ، روسی و گرجی ارائه می دهد.

تئاتر عروسکی رضو گابری زاده توسط فیلمنامه نویس و عروسکگردان محبوب گرجستان در سال 1981 تأسیس شد. علاوه بر تماشای یک نمایش عروسکی ستاره ای ، می توانید از ساعت کاریکاتور و قهوه خانه های معطر خود لذت ببرید.
سالن کنسرت تفلیس بخاطر قاب شیشه ای دور و برش به راحتی شناخته می شود. با استقبال بیش از دو هزار نفر ، میزبان بیشترین رویدادهای فرهنگی شهر از جمله کنسرت های مردمی و رقص است. چشمه ها و مجسمه معروف Muse مردم را به سمت محوطه آن جلب می کند.

پارک های تفلیس

آب و هوای تفلیس در بیشتر سالهای سال دلپذیر است و خوشبختانه پایتخت جورجیا فعالیت های زیادی در فضای باز ارائه می دهد ، از جمله مهمترین آنها پارک های دوست داشتنی.
دریاچه لاک پشت یک محبوب محلی است. استراحت در زیر سایبانهای سبز برگ دار ، زندگی را در هنگام شنا و حمام آفتاب گرفتن در سواحل آن ، تعمق کنید یا پاهای خود را با یک پیاده روی یا آهسته در اطراف دریاچه دراز کنید. از جمله امکانات این هتل می توان به کافی نت ، زمین بازی و امکانات ورزشی اشاره کرد.
پارک جادار ویک یکی دیگر از مناطق محبوب است که برای خانواده های دارای فرزند یا کسانی که به دنبال آرامش و آرام هستند مناسب است. در داخل پارک موزه نگاری هوای آزاد ، یادبود جنگ جهانی دوم ، مینی کارناوال و فضای سبز فراوان قرار دارد.
پارک ماتسمیندا یکی دیگر از پارکهای تفریحی شناخته شده است. می توانید آنجا رانندگی کنید و یا بهتر از این ، یک پیکره را بگیرید! ضمن ایجاد خاطراتی با خانواده و دوستان ، از منظره پانوراما آرامش و لذت ببرید.
پارک ریک یکی از محبوب ترین مناطق توریستی در سطح شهر است که به لطف آن بخش بزرگی از پل صلح ، یک گذرگاه شیشه ای و فولادی جدید است که شب ها در کد مورس روشن می شود و همچنین به کابل های اتومبیل که آن را به ناریکالا وصل می کنند.در نزدیکی پارک ریک ، باغ گیاه شناسی تفلیس قرار دارد ، یک مکان با رنگی و وسوسه انگیز برای دوستداران طبیعت و پیک نیک.


خرید در تفلیس
تفلیس از مراکز تجاری گرفته تا مراکز خرید و بوتیک های معروف طراحان همه چیز را دارد. در سال های اخیر ، طراحان گرجستان به شهرت و تقاضای جهانی ، به ویژه آنوک و اتانسیل افزایش یافته اند. اگر به دنبال خرید هدایا برای دوستان و خانواده هستی
، ما پیشنهاد میکنیم Tbilisi Mall یا East Point Mall. هر دو مرکز شامل طیف گسترده ای از مغازه ها ، رستوران ها ، کافه ها ، بولینگ و بیلیارد ، سینما و موارد دیگر هستند و به راحتی در نزدیکی بسیاری از هتل های تفلیس واقع شده اند.
بازار کک در Dry Bridge مجموعه ای است که از طریق سوغاتی و صنایع دستی سنتی به یادگارهای شوروی و آثار هنری اصلی همه چیز را می فروشد. 


زندگی شبانه
تفلیس در بین گردشگران به عنوان مقصدی تفریحی برای زندگی شبانه و سرگرمی شناخته شده است. در حقیقت ، این شهر شایعه است که میزبان دو تن از منحصر به فرد ترین باشگاه های رقص در شرق اروپا است. خیابان اخوندیانی و منطقه چاردن قابل توجه بارهایی است که پذیرای گردشگران است و بسیاری از آنها موسیقی زنده دارند.


غذاهای تفلیس
اگر قصد رژیم گرفتن در گرجستان را دارید ، شکست خواهید خورد ، زیرا بهترین راه برای سفر به جورجیا با اشتهای زیاد است! رایحه های معروف پنیر خاچاپوری معروف جورجیا ، کباب های معتدل مزتادی ، کوفته آبمیوه و نان های تازه پخته شده شما را تعقیب می کنند و شما را در رستوران ها و کافه های درجه یک گرجستان جلب می کنند. خورش های بهشتی مانند چاکاپولی و چاناچی دلچسب و رضایت بخش هستند.
در تفلیس می توانید بسیاری از رستوران ها را پیدا کنید که انواع غذاهای گرجستانی را ارائه می دهند ، و همچنین نانوایی های کوچکی که شیرینی های شیرین و خوش طعم را با قیمت های بسیار مناسب به فروش می رسانند.
رستوران های گیاهی
تقریباً در هر رستوران تفلیس می توانید غذاهای گیاهی یا وگان سفارش دهید. گرجی ها عاشق سبزیجات هستند و خودشان را به سالادهای فراوان و استفاده لیبرال از سبزیجات افتخار می کنند. میهمانان گیاهخواری به ویژه از پکالی (غذاهای سرد و مرکب از ادویه جات ترشی جات ، آجیل و سبزیجات) ، خلال دریایی (سوپ گیاهی تهیه شده با آجیل و غلات) و لوبیو (سوپ لوبیا که با نان ذرت سرو می شوند) قدردانی می کنند. کافه های اختصاصی وگان ، از جمله رستوران های گرجی و بین المللی ، هم اکنون در تفلیس یافت می شوند.


اتوبوس
سیستم اتوبوس تفلیس پیچیده و منظم است. تالار شهر در سال 2019 اتوبوس های جدید و مدرن ، مجهز به تهویه مطبوع و آسانسور ویلچر را خریداری کرد. هزینه هر دستگاه سواری 0.50 تری (تقریبا 0.16 دلار) است. برای جایگزین سریعتر ، این شهر با مینی بوس نیز از خدمات خوبی برخوردار است و برای هر دستگاه سواری 0.80 تری (تقریباً 0.25 دلار) هزینه دارد. می توانید به صورت نقدی یا با کارت حمل و نقل پلاستیکی پرداخت کنید.

مترو
سیستم مترو تفلیس دارای 2 خط است که بیشتر شهر را سرویس می دهد. اتومبیل های قطار به تازگی به روز شده بودند و مترو هم اکنون سواری سریع ، ارزان و راحت را برای گردشگران فراهم می کند.
هزینه هر سوار 0.50 تری (تقریبا 0.16USD) است و باید با کارت حمل و نقل پرداخت کنید که ممکن است در هر ایستگاه مترو خریداری شود. 

تاکسی ها
چندین شرکت تاکسی مشهور در تفلیس فعالیت می کنند. می توانید از طریق یک برنامه از طریق تلفن یا از طریق مرکز تماس تاکسی سفارش دهید. هر شرکت بزرگ خدمات به زبان انگلیسی ارائه می دهد. معمولاً گزینه انتخاب یک سرویس معمولی یا حق بیمه به شما داده می شود و کرایه تاکسی نیز بر این اساس متفاوت خواهد بود. به طور کلی تاکسی ها در تفلیس بسیار مقرون به صرفه هستند و یکی از راحت ترین راه ها برای کشف شهر است. ما به شما توصیه می کنیم به جای متوقف کردن تاکسی در خیابان ، از یک برنامه استفاده کنید تا از موانع زبانی ، بیش از حد شارژ یا مشکل در یافتن آدرس جلوگیری کنید.
اجاره اتومبیل
اجاره اتومبیل یک کار بسیار ساده در تفلیس است به شرط داشتن گواهینامه معتبر راننده ، گذرنامه و حداقل 21 سال سن شما. چندین شرکت کرایه اتومبیل وجود دارد که وسایل نقلیه ای از هر نوع و کلاس را ارائه می دهند ، از سدان های ارزان قیمت گرفته تا SUV و بنتلی ها. مقررات راهنمایی و رانندگی تفلیس بسیار استاندارد است ، اما توصیه می شود قبل از رانندگی مستقل با قوانین محلی آشنا شوید.
در حالی که در حال حاضر اجاره های دوچرخه شهری در تفلیس در دسترس نیست ، مسیرهای دوچرخه به طور مرتب در شهر افزوده می شود و گسترش می یابد و ممکن است کسانی که در حال مالکیت یک دوچرخه خصوصی هستند از آن لذت ببرند..

چگونه به تفلیس برسیم
سریعترین و راحت ترین راه برای سفر به تفلیس با هواپیما است. فرودگاه بین المللی تفلیس مرتباً هواپیماهای مختلفی را از سراسر جهان ، از جمله از ترکیه و بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی دریافت می کند ، به این معنی که شما احتمالاً چند ساعت با این مقصد رویایی فاصله ندارید! این فرودگاه تمیز ، راحت و مجهز به همه چیزهایی است که می توانید در یک فرودگاه بین المللی با اندازه متوسط از جمله یک دفتر گردشگری تفلیس ، پیدا کنید..
اگر وقت داشته باشید ، بهترین راه برای سفر به گرجستان از کشورهای همسایه ترکیه ، آذربایجان ، ارمنستان و روسیه با وسیله نقلیه شخصی یا قطار است. برای یک تجربه واقعی فرهنگی ، قطار را از باکو (13 ساعت) یا ایروان (5.5 ساعت) طی کنید.

مسافران برای یک ماجراجویی واقعی می توانند از سوچی ، روسیه به شهر ساحلی گرجستان باتومی سفر کنند و از آنجا با قطار ، هواپیما یا وسیله نقلیه به تفلیس برسند. توصیه می کنیم قطار 2 طبقه باتومی-تفلیس را با وای فای ، واگن های جدید و آب آشامیدنی رایگان تکمیل کنید.
زبانهای گفتاری در تفلیس
زبان دولتی جورجیا گرجی است که یکی از قدیمی ترین زبانهای جهان به حساب می آید. متن اصلی آن ، کلمات همخوان سنگین و وضعیت به عنوان یکی از بی نظیرترین زبان های روی زمین ، زیبایی و عرفان آن را بیشتر می کند.
گرجی در خیابان های تفلیس به طور گسترده ای صحبت می شود. تلفظ این زبان یک چالش است (به لطف آن کلمات همخوان سنگین) ، اما بسیاری از جوانان می توانند خیلی خوب انگلیسی صحبت کنند ، در حالی که نسل های قدیمی تر می توانند آزادانه به زبان روسی ارتباط برقرار کنند. تفلیس یک شهر چند ملیتی و چند زبانه است - خانه بسیاری از مهاجران ، به راحتی می توانید کلوب ها و جلسات زبان های خارجی را برای تبادل زبان پیدا کنید. اگر می خواهید محلی را احساس کنید و خود را به مردم گرجی گره بزنید ، توصیه می کنیم چندین کلمه به زبان گرجی را یاد بگیرید ، مانند:
gamarjobaو(سلام) madloba (ممنون)

ارز تفلیس
لاری جورجی (GEL) از سال 1995 پول ملی بوده است. اسکناس های کاغذی و سکه های مختلف اسکناس در دست انتشار است. هر سلطه ای از لایحه چهره مشهور عمومی گرجستان را به تصویر می کشد. به راحتی می توانید در فرودگاه یا شهر مبادله کنید. در تفلیس اکثر رستوران ها و مغازه ها کارت های اعتباری را می پذیرند ، اما ما هنوز به شما توصیه می کنیم برای کافه های کوچکتر و مغازه های سوغات وجه نقد پول داشته باشید. دستگاه های خودپرداز نیز در سراسر تفلیس به طور گسترده ای در دسترس است
نام تفلیس از واژه گرجی به گرمی نشات گرفته است.
نام پایتخت تفلیس مربوط به چشمه های آب گرم است که در شکار پادشاه واختنگ در قرن 5 میلادی کشف شد. کلمه "tbili" در گرجستان به معنی گرم است ، در حالی که "تفلیس" به معنای "مکان گرم" ترجمه می شود.

 


هتل های مشابه
93756364.jpg
بتلم

هتل بتلم (Betlem) هتل بتلم یک هتل 3 ستاره در منطقه Didube ، شهر تفلیس میباشد.هتل دارای رستوران،اسنک بار و سالن ماساز میباشد.همچنیناتاق های هتل دارای تهویه مطبوع ، تلویزیون ،اینترنت رایگان هر ا...

gold-star-hotel-view.jpg
گلدن استار

هتل گلدن استار(Golden Star) هتل گلدن ستار تفلیس در مرکز تفلیس ، منطقه Aghmashenebeli ، در نزدیکی مترو  Marjanishvili ، در مرکز شهر و همچنین در نزدیکی کلیه رستوران ها (مک دونالد ، متر...

180079525.jpg
هتل اپارتمان الگانس

هتل آپارتمان الگانس(Elegance) هتل آپارتمان الگانس(Elegance) یک هتل 3 ستاره در شهر تفلیس میباشد.هتل در 3 کیلومتری میدان آزادی و 3 کیلومتری تئاتر Rustaveli قرار دارد.اتاقهای هتل مجهز به تلویزیون...

235194553.jpg
گرند جی ام پی

 هتل گرند جی ام پی (Grand GMP) هتل گرند جی ام پی (Grand GMP) یک هتل 3 ستاره با یک باغ در شهر تفلیس میباشد .هتل در2 کیلومتری میدان آزادی و 5 کیلومتری تئاتر Rustaveli قرار دارد.اتاقهای هتل...

150673195.jpg
گرو

هتل گرو (Guru) هتل گرو (Guru) , واقع در شهر تفلیس با رستوران ، پارکینگ اختصاصی رایگان ، بار و سالن مشترک قرار دارد.اتاق های هتل گرو دارای تهویه مطبوع، تلویزیون صفحه تخت با کانال های ماهوا...

مطالب مرتبط

unnamed (1).jpg

تفلیس (TBILISI) گرجستان کشوری است در منطقه قفقاز. به منطقه بین دریای خزر و دریای سیاه قفقاز می گویند.این کشور، کشوری است که هم در قاره آسیا و هم در قاره اروپا قرار دارد و اصطلاحا در منطقه اوراسیا و...

بیشتر