d

باتومی

(باتومی)

باتومی(BATUMI)

               

 

گرجستان کشوری است در منطقه قفقاز. به منطقه بین دریای خزر و دریای سیاه قفقاز می گویند.این کشور، کشوری است که هم در قاره آسیا و هم در قاره اروپا قرار دارد و اصطلاحا در منطقه اوراسیا واقع شده است. به مرز بین دو قاره آسیا و اروپا اوراسیا می گویند. این مرز با دریای سیاه از غرب ، ترکیه با غرب و جنوب ، ارمنستان از جنوب ، آذربایجان از شرق و روسیه با شمال هم مرز است. در زبان انگلیسی به این کشور ، جورجیا ( Georgia ) و در زبان گرجی به آن ، ساکارتولو  (گرجی : საქართველო – تلفظ : sakartvelo ) گفته می شود. با توجه به اینکه یکی از ایالت های کشور آمریکا نیز به نام جورجیا ( georgia ) همخوانی کامل با نام کشور Georgia دارد در اغلب موارد برای اینکه بین این دو تمایزی ایجاد شود پس از کلمه جورجیا نام کشور هم آورده می شود. برای مثال کشور گرجستان : Georgia country

طی جنگ چهار روزه بین گرجستان و روسیه در سال ۲۰۰۸ میلادی دو منطقه اوستیای جنوبی و آبخازیا از گرجستان جدا شدند و در حال حاضر بصورت یک کشور مستقل اداره می شوند، هر چند جامعه جهانی استقلال آنها را که با حمایت روسیه بدست آمد به رسمیت نمی شناسند.

گرجستان یک کشور چند ملیتی است اما مانند کشورهای آسیای میانه نیست. بیشترین تعداد آنها قفقازی ها هستند. 70٪ از این افراد گرجی هستند و از جمله گروه های قومی مانند مگرل ها و سونایی ها هستند که در کوه ها در میان تپه های قفقاز بزرگ زندگی می کنند. آنها عمدتاً در لهجه ها و همچنین در برخی از جنبه های زندگی ، آداب و رسوم و غیره متفاوت است. سایر استانهای گرجستان با كارتمیان ، ائیتریایی ها ، كاشتینیان ها ، مسك ها ، راشیان ها ، لچخوم ها ، پاشاوها ، خسورها ، متیول ها ، هیریان ها ، اژاریان ها و دیگران سكونت دارند.
اقلیتهای قومی توسط ارمنیانی که در قرن نوزدهم به گرجستان آمده اند ، آذربایجانی ها ، ادجاریان ، اوستین ها و آبخازی ها نمایندگی می شوند. یهودیان ، آشوریها ، کردها و تاتارها نماینده اقوام بسیار کمی هستند.

الفبای گرجی
- هیچ کس به جز گرجی ها با زبان گرجی صحبت نمی کند.زبان گرجی تنها در میان تمام زبانهای قفقازی است که دارای الفبای باستانی است.کلمات گرجی از چپ به راست خوانده می شود،زبان گرجی در بین 14 زبان بی نظیر جهان و دارای الفبای خاص خود است. فیلم نامه گرجستان در طول زمان وجودش به سه زبان مختلف بوده است - نوسخوری ، آسوماتولی و مخدرولی. موردی که امروزه از گرجی ها استفاده می کند دومی است.الفبای گرجی از 33 نماد (5 مصوت و 28 همخوان) تشکیل شده است.

مردم گرجستان
اکثریت قومی در گرجستان ، کارتولی است که بیشترین تعداد 3،700،000 نفر را در گرجستان تشکیل می دهد. سایر گروه های قومی و زبانی متمایز که در گرجستان یافت می شود شامل سوان ها (در منطقه شمال غربی Svaneti) و Megrels (در منطقه غربی Samegrelo) هستند. لازها یکی دیگر از گروه های قومی و زبانی جداگانه هستند که عمدتاً در ترکیه امروزی زندگی می کنند ، هرچند که برخی از آنها در مناطق جنوب غربی آستارا و سامسکویهکاشی یافت می شوند
گویشهای مختلفی از زبان گرجی در مناطق مربوط به خود صحبت می شود که شامل ، آنداران ، گوریان ، جاواکتیایی ، ایتریایی ، راچان ، خسوریان ، توشی ، کارتلی ، شیدا کارتلیان ، قووملی کارلیان و کاکتیایی است. شهرهای بزرگ تفلیس ، باتومی و کوتاویسی نیز دارای لهجه های مربوطه هستند. بیشتر آنها در بین گرجی ها متقابل قابل درک هستند.
قبرس های کوچک اما قابل توجهی از اقلیت گرجستان در مسکو ، بروکلین ، واشنگتن پاریس و یونان ، ترکیه ، ارمنستان و ایران یافت می شوند.
تعداد کل گرجی ها در جهان حدود 4000،000 نفر است


واحد پول ملی

 لاری گرجستان (GEL) - 1 لاری = 100 تری. اسکناس در گردش شامل اسکناس های 1،2،5،10،20،50،100 و 200 لاری است. سکه های موجود در گردش شامل 1،2،5،10،20،50 თეთრი و همچنین فرقه 1 و 2 لاری است.
درمورد استفاده از ارزهای خارجی در جورجیا ، دلار آمریکا ، یورو و روبل به طور گسترده در کل جمهوری استفاده می شود. صرافی ها را می توان در دفاتر صرافی تخصصی و بانکها انجام داد. بانکها معمولاً در روزهای هفته از 9: 00-9: 30 تا 17: 30-19: 00 باز می شوند. دفاتر مبادله ساعتهای طولانی کار می کنند و روزانه باز هستند.
در پایتخت گرجستان ، تفلیس ، می توانید از کارتهای اعتباری VISA ، Eurocard / Mastercard و Cirrus / Maestro در هتل ها و سوپر مارکت های بزرگ استفاده کنید. بانک های بزرگ چک مسافرتی را می پذیرند. در مغازه های خصوصی ، هتل ها و مناطق استان چنین نوع پرداخت کمتر متداول است. واحد پول ملی گرجستان با تأکید بر میراث فرهنگی این کشور طراحی شده است. به عنوان مثال ، طرف مقابل اسکناس از 1 لاری ، عکس پرتره نیکو پیروسمانویلیس ، هنرمند مشهور گرجی ، را در پس زمینه مناظر زیبا نشان می دهد. پرتره ایوان جاواویشویلی ، دانشگاهی گرجستان ، روی اسکناس 5 لاری به تصویر کشیده شده است. اسکناس به مبلغ 10 لاری دارای پرتره آکاکی تسلیلی ، شاعر برجسته گرجی و نماینده مشهور ادبیات جدید گرجستان است.
اسکناس 200 لاری نیز جالب است. این تصویری از منطقه آبخازیا و کتیبه هایی به زبانهای گرجی ، انگلیسی و آبخازیائی ارائه شده است

پرچم گرجستان

پرچم گرجستان با پنج صلیب قرمز روی یک پالت سفید آراسته شده است. یک صلیب قرمز پالت را به چهار بخش تقسیم می کند که چهار صلیب قرمز کوچکتر در آن قرار گرفته است.گفته می شود این طرح در دوره قرون وسطایی سرچشمه گرفته و در سال 2004 به عنوان پرچم ملی گرجستان احیا شد. نماد ملی پرچم گرجستان ، پالتوی گرجستان ، شیر طلایی (okros lomi)

نشان گرجستان: نشان ملی گرجستان یک لشکر است که دارای یک پیش زمینه قرمز مربع است که روی آن مقدسین حامی جورجیا ، سنت جورج ، در بالای یک اسب نشسته است و در حالی که یک اژدها را نیز می کشد ، یک نیزه سماق صلیب را تشییع می کند. این مربع گالس گاه توسط دو شیر طلایی پوشانده شده و با تاج طلایی "گمشده" سنت جورج پوشیده شده است.نماد دیگر ، قبل از این یکی ، روتختی سلسله بقره است. این نمادگرایی سنتی مذهبی را با فرمی مشابه آنچه در بالا ذکر شد ، نشان می دهد.

حقایق درباره گرجستان


گرجستان ، پس از کره جنوبی ، سنگاپور ، ژاپن ، هنگ کنگ و تایوان امن ترین کشور در اروپا و ششمین کشور در جهان است. اولین اروپایی ها از گرجستان آمده اند:یک باستان شناسی در Dmanisi قدیمی ترین جمجمه های انسان در قفقاز را پیدا کرد و نشان می دهد که مردی از آفریقا از طریق گرجستان به اروپا سفر کرده است. جمجمه های 1.8 میلیون ساله بقایای زوج انسانی گرجی به نام های زوزوا و مزیا است. بدون تردید که گرجستان وطن نخستین اروپاست.

گرجستان یکی از متفاوت ترین مکان های زیست محیطی جهان است:گرجستان دارای 12 منطقه مختلف آب و هوایی است ، از مناطق نیمه گرمسیری گرفته تا کوه های آلپ تا نیمه بیابانی و دارای 49 نوع خاک است. این امر باعث می شود گرجستان به یکی از متنوع ترین کشورهای جهان از نظر زیست محیطی تبدیل شود. علاوه بر این ، بسیاری از هیجان انگیزترین حیوانات مانند پلنگ ، سیاه گوش و خرس در جنگلهای متراکم کشور زندگی می کنند.
گرجستان دارای تعدادی از میراث جهانی یونسکو است:سه مکان فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو وجود دارد: یک شهر باستانی و پایتخت سابق مشتا ، مجموعه جامع کلیسای جامع کلیسای جامع گلاتی ، و منطقه کوهستانی منطقه Svaneti فوقانی ، در حالی که 15 مکان دیگر در فهرست آزمایشی قرار دارند.
"Chakrulo" ، یک آهنگ عامیانه گرجستانی که معمولاً در جشنواره ها و جشن ها خوانده می شود ، در فضاپیمای ویوجر به فضا فرستاده شد. گلدن رکورد دارای 116 تصویر ، صداهای مختلف طبیعی ، موسیقی سنتی کشورهای مختلف و تبریک گفتاری در 59 زبان است.

 گرجستان شامل دو شهر باستانی اروپا است:Mtskheta و Kutaisi ، هر دو پایتخت سابق گرجستان ، در بین 16 شهر قدیمی اروپا قرار دارند. کوتاویسی ، واقع در گرجستان غربی ، پایتخت پادشاهی کلشیس بود - منطقه باستانی قفقاز جنوبی که مردم در اوایل هزاره دوم پیش از میلاد زندگی می کردند. در مقایسه با کوتاویسی ، مفتکه قدمت چندانی ندارد و حدود 3000 سال پیش تأسیس شده است
گرجستان محل زندگی یکی از قدیمی ترین جوامع یهودی است:جامعه یهودیان در گرجستان یکی از قدیمی ترین اجتماعات جهان است. این به دو گروه تقسیم می شود - یهودیان گرجستان 2600 سال در اینجا زندگی کرده اند ، در حالی که یهودیان اشکنازی در قرن 19 آمده اند.

شهرهای مهم گرجستان


گرجستان از نظر سیاسی، توریستی و تاریخی شهرهای مهمی را دارد که تعدادی از آنها عبارتند از :
تفلیس : پایتخت رسمی این کشورو بعنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر در میان گرجی ها شناخته می شود.
باتومی : ملقب به عروس قفقاز و بعنوان یکی از زیباترین شهرهای این کشور شناخته می شود که توسط ایالت خودمختار آجارا رهبری می شود و این شهر را می توان بعنوان توریستی ترین شهر گرجستان بعد از تفلیس نامید .
کوتائیسی : یکی از شهرهای مهم این کشور که مرکز ایالت ایمرتی است و به سبب اهمیت اقتصادی و جمعیت دومین شهر بزرگ گرجستان محسوب می شود.
سیقناقی : ملقب به شهر عشق و یکی از زیباترین شهرهای این کشور برای مقاصد توریستی و گردشگری است و از طبیعت بی نظیری برخوردار بوده و با تفلیس نزدیک به ۳ ساعت فاصله دارد . به هر شخصی که به گرجستان به مقصد گردشگری سفر می کند، گشت و گذار به این شهر زیبا را شدیداً توصیه میکنیم .
گوری : گوری یک شهر صنعتی است. اکثریت جمعیت آن را کارکنان بخش‌های صنعتی تشکیل می‌دهند. ساکنان این شهر بیشتر در صنایع گوناگون از جمله صنعت ساختمان و صنعت حمل و نقل اشتغال دارند. در ساحل راست رود لیاخوی، کارخانه نساجی فعال است که از سال ۱۹۴۵ تأسیس شده‌است. کارخانه کنسروسازی گوری، جزو کارخانه‌های معتبر مواد غذایی این کشور به‌شمار می‌روند. کمپوت میوه تولیدی این کارخانه در تمام منطقه و خارج از مرزهای کشور از شهرت زیادی برخوردار است. گوری یکی از مراکز مهم تولید میوه این کشور بوده  و همچنین از صنعت تولید آلومینیم و آهن آلات سنگین این شهر برخوردار است.  
همچنین حائز ذکر است که بدانید ژوزف استالین رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی که با نام یسب جوغاشویلی شناخته می شده اهل شهر گوری گرجستان بوده است و برای اهالی این شهر، افتخار بزرگی محسوب می شود.


از سوغاتی های معروف گرجستان می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
پاپاخی:از سوغاتی های گرجستان که کلاهی زیباست که از پشم گوسفند بافته شده است.
تکا:از پشم ریسیده شده گوسفند صنایع دستی زیبایی مانند انواع زیورآلات و لباس های پشمی می بافند.
چورچخلا:از خوراکی های معروف گرجستان که سوغات این کشور می باشد.
گلیم:گلیم ها و فرش های دستباف گرجستان بسیار خوش رنگ و طرح می باشند
 

بهترین جشنواره در گرجستان در سال 2020 که به شما اجازه می دهد تا با فرهنگ کشورگرجستان بیشتر آشنا شوید:
1.    تفلیس

یکی از فستیوال های بسیار جذاب در کشور گرجستان ، روز تأسیس پایتخت را به همراه فصل برداشت پاییز ، جشن می گیرد و با هواداری و جشن های شاد برگزار می شود. تفلیس با تنوع و فرهنگ غنی این کشور از طریق اجراهای رقص سنتی ، نمایش های تئاتر و موسیقی ، نمایش میوه و پنیر فوق العاده ، آتش بازی و موارد دیگر جشن می گیرد. در حالی که بیشتر جشن ها در شهر قدیمی زیبای تفلیس و همچنین چندین پارک شهری متمرکز است. غرفه های هنری و صنایع دستی که به خیابان های شهر می روند ،جشنواره های خرد کردن انگور و مواد غذایی که به غذاهای ویژه آشپزی کشور می پردازند ، این جشنواره را خاص تر می کند.زمان: معمولاً در آخر هفته اول اکتبر هر سال.


2. جشنواره هنری ژن
یکی از محبوب ترین جشنواره های موسیقی گرجستان ، جشنواره هنری ژن هر سال از سال 2003 هر سال به رسم موسیقی و میراث این کشور ادای احترام می کند. این جشنواره در موزه مردم نگاری در تفلیس برگزار می شود ، این جشنواره هفتگی با موسیقی عامیانه و اجراهای رقص برگزار می شود. همراه با نمایش های موسیقی معاصر و نمایش های هنری. غرفه های صنایع دستی و کارگاههای آموزشی و همچنین پیشخوان های غذا برای لذت بردن از غذاهای خوشمزه گرجی در محل جشنواره وجود دارد. چندین نمایشگاه در شهرهای مجاور مانند Adjara و Guria وجود دارد که در این جشنواره قابل بررسی است.


3.شاتیلوبا
ارتفاعات کوههای قفقاز شمالی ، منطقه ای زیبا و زیبا از خسوریتی است که هم مرز با چچن است. این منطقه زیبا ، یکی از معتبرترین جشنواره های  گرجستان  است که ریشه در آداب و رسوم محلی دارد. اختصاصی به میراث جهانی یونسکو در دهکده زیبای شاتیلی ، ویترین نمایشگاه های کالاهای دست ساز ، غذاهای محلی را که همه در خانه ها و برج های سنگی خسور برگزار می شود ، به نمایش می گذارد. در این جشنواره همچنین موسیقی سنتی ، اجراهای عامیانه ، مسابقات گرجستان و مسابقات اسب هیجان کوهستانی در بین اهالی محل دیده می شود. فراموش نکنید که هنگام میزبانی از میهمان های سخاوتمندانه خود ، از آبشارهای دهان شوی خینکالی کهتوسط افراد محلی تهیه شده است ، تهیه می کنید و از این طریق به جشن دلپذیر Shatiloba می پردازید.زمان: ژوئیه / آگوست


4. Rtveli
این یکی از مهمترین جشنواره های پاییزی در گرجستان است که برداشت انگور را با سرگرمی ، موسیقی و غذا برگزار میکنند.اگرچه این یک جشنواره خانوادگی است ، اما افراد محلی جذاب از بازدیدکنندگان برای شرکت در این جشن استقبال می کنند. شما می توانید با بریدن انگورهای انگور ، انتقال آنها به گلدان های گلدان ساخته شده و سرانجام به اشتراک گذاشتن وعده های غذایی خوشمزه کباب ، خاچاپوری ، پنیر محلی و نان تازه پخته شده ، به آنها کمک کنید.زمان: سپتامبر - اکتبر بسته به زمان برداشت در مناطق مختلف.


5. جشنواره پنیر
در این کشور از بسیاری از سنت های جذاب ، تولید پنیر فقط یک فعالیت نیست بلکه یک سنت فرهنگی است که در برابر زمان آزمایش مقاومت کرده است. همه ساله کشاورزان پنیر ساز از سراسر کشور برای نشان دادن ابزار و روش های خود برای تهیه پنیر خوشمزه جمع می شوند. غذاهای لذیذ و غذاهای مختلفی از سراسر دنیا با طعم انواع پنیر شگفت انگیز استقبال می شوند: سمباده خاچو سخت و طعم دهنده (تکنیک تهیه آن توسط یونسکو به رسمیت شناخته شده است) ، پنیر گودا تند و طعم تزیلی کولی منحصر به فرد از جنوب  گرجستان. این یکی از آن جشنواره های گرجستان است که به طور کامل نباید مورد توجه غذاهای غذایی و دوستداران سرسخت پنیر باشد. در ابتدا که در تفلیس برگزار می شود ، این جشنواره هم اکنون در منطقه برگزار می شود که هر سال برنده مسابقه می شود.زمان: ژوئیه


6. جشنواره جاز دریای سیاه
این جزء بهترین جشنواره های جاز در  گرجستان به حساب می آید ، این یکی از رویدادهای مورد انتظار برای دوستداران موسیقی است که در همان زمان به این کشور سفر می کنند. همزمان با جشنواره جاز تفلیس ، این جشنواره وظیفه جلب دوستداران جاز از سراسر جهان به  گرجستان را دارد تا شاهد برخی از اجرای کلاس های جهانی توسط هنرمندان برتر مانند دایانا کرول ، ویکلف ژان و روبرت کارخانه باشد. جشنواره جاز دریای سیاه که در سال 2007 تأسیس شد ، همه در باتومی و مکان نزدیک در سواحل دریای سیاه برگزار می شود. این جشنواره با تنظیمات عالی و تنظیمات برتر ، نامی را برای خود در میان جشنواره های موسیقی در سراسر قفقاز ایجاد کرده است. با رشد طرفدارانش ، دامنه این جشنواره گسترده تر شده است و اکنون R&B ، هیپ هاپ ، روح و فانک نیز شامل می شود.زمان: ژوئیه


7. توشوبا
میراث جهانی یونسکو که به طرز حیرت انگیزی به ثبت رسیده است ، منطقه توشهتی دارای فرهنگ و سنت های خاص خود است که همه ساله در جشنواره توتسببا جشن می گیرد. این جشنواره با هدف ترویج گردشگری در منطقه و به نمایش گذاشتن چشم انداز زیبا ، معماری بی نظیر ، دهکده های جذاب و فرهنگ در معرض دید بازدید کنندگان از سراسر جهان قرار گرفته است. این جشنواره به طور سنتی توسط یک مسابقه اسب سواری که به شدت مورد بحث واقع می شود ، آغاز می شود و برنده کیسه های گوسفند و پرچم را می گشود. Tushetoba که از بین  جشنواره های برتر کشور گرجستان به حساب می آید ، فرصتی به شما می دهد تا شاهد تولید سنتی پنیر ، صنایع دستی توتیتی و خوینکالی خوشمزه (کوفته های گوشتی بسیار محبوب) باشید. سازهای سنتی و نواختن موسیقی محلی در این محیط عالی ، جو جادویی ایجاد می کنند.زمان: فصل تابستان


8- مكستوبا- سوتیتسكوفلوبا
این جشنواره غیرمعمول نه تنها میراث فرهنگی شهر ذکر شده یونسکو از متسکه را جشن می گیرد بلکه کلیسای جامع تاریخی سوتیتسکوول که یکی از مقدس ترین مکان های گرجستان است. صدها نفر از شهرها و کشورها مختلف در شهر متسکه پایتخت سابق ایبریا جمع می شوند تا شاهد برگزاری جشنها در خیابانهای این شهر باشند. اجرای موسیقی زنده ، گروه های رقص سنتی ، نمایش های صنایع دستی و رویدادها بازدید کنندگان را سرگرم می کند. همچنین مکانی مناسب برای تهیه غذاهای محلی و چیدن سوغاتی فوق العاده است.زمان: اکتبر


9. باتوموبا
شهر ساحلی پر جنب و جوش و رنگارنگ باتومی همه ساله با برخی از رویدادها و جشن های دیدنی و جذاب در طول جشنواره Batumoba زنده می شود. در کنار این رویداد سنتی گانداگانا که جذابیت های روستاهای آجاری را به همراه اجراهای خاص رقص به نمایش می گذارد ، این جشنواره توسط گروه های فولکلور و گروههای موسیقی که در میدان اروپا اجرا می شوند غنی شده است. این شهر به این مناسبت تزیین شده است و رویدادهای جالبی همچون پانتومیم ، نمایش تئاتر انگشت و رقص سالن باعث می شود تا بازدید کنندگان سرگرم و سرگرم شوند.زمان: سپتامبر
 

غذا
هیچ چیز بیشتر از روح و فرهنگ یک کشور از غذاهای آن چیزی نمی گوید. غذاهای ملی گرجستان به دلیل تنوع و سلیقه خود از بهترین غذاهای جهان است. هر استان تاریخی کشور سنت آشپزی متمایز خود را دارد که قرن ها پالایش می شد. غذاهای Imeretian ، Megrelian و Kakhetian به خصوص برجسته و بی نظیر است.در حالی که گوشت نقش مهمی در غذاهای گرجستان ایفا می کند ، توجه بسیار زیادی به سبزیجات ، میوه و سبزیجات محلی نیز می شود. ظروف سنتی ساخته شده از ترکیب دقیق آنها ابتدا شما را جذب می کنند.راز این طعم خاک گرجستان است: پسوند طبیعی منظره حاصلخیز و غنی از مواد معدنی که توسط آبهای خالص کوههای قفقاز تغذیه می شود
جشن سنتی گرجستان "Supra" نامیده می شود. لیست غذاهایی که شما را در "Supra" جذابیت می دهند بی پایان است: 
خاچاپوری - نان پنیر گرجی ، در خارج از کشور به عنوان یک پیتزا گرجی نیز شناخته می شود. می توانید انواع مختلفی از خاچاپوری در مناطق مختلف گرجستان را امتحان کنید تا طعم بی نظیری را تجربه کنید 
Pkhaleuli- غذاهای گیاهی از انواع گیاهان و سبزیجات ادویه دار معمولاً با پایه خمیر گردو ، مشابه اسفناج ، اما هر کدام طعم و چاشنی منحصر به فردی دارند.
ساتسیوی - مرغ یا بوقلمون در سس گردو با سیر و ادویه جات ترشی جات. آنقدر اشتها آور است که هیچ رژیم غذایی مقاومت نخواهد کرد!
Khinkali - غذای ملی گرجستان. کوفته های گوشتی آبدار ساخته می شوند تا با استفاده از تکنیک ویژه ای که فقط در اینجا یاد می گیرند ، با دست خورده شوند. خیلی خوشمزه است که شما فقط برای امتحان کردن خینکالی باید به گرجستان سفر کنید!
Churchkhela - گردوهایی که روی نخ است بارها و بارها در یک مخلوط انگور داغ فرو رفته ، سپس آویزان می شوند تا در شرایط طبیعی خشک شوند و سخت شوند. چرچخلا دسر ملی گرجستان است.

دین
گرجستان به عنوان یکی از اولین کشورها در جهان که فقط در قرن چهارم پس از میلاد به مسیحیت گروید ، امروز گرجستان به خاطر آزادی کامل و تحمل دینی متمایز است.اکثریت جمعیت ارتدوکس مسیحی است. گرجستان از معدود کشورهایی است که کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک ، کنیسه ها و مساجد در کنار هم ساخته می شوند.
در کلیه مناطق  گرجستان کلیساهای باستانی مسیحی وجود دارد که در آسمان کشیده شده است و هزاران سال به طول می انجامد و برخی از آنها در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارند. در زیر مهمترین بناهای فرهنگی ذکر شده است:
کلیسای جامع Svetitskhoveli بنای معماری گرجستان ازاست ، که در 20 کیلومتری تفلیس در یک شهر تاریخی Mtskheta واقع شده است. این مکان مخصوصاً عرفانی و مقدس است ، زیرا طبق افسانه شاهرود مسیح در زیر کلیسای جامع دفن شده است.
صومعه جواری هم کلیسا و هم صومعه قرن ششم است که در شرق مکتتا واقع شده است. نمایی از تلاقی و تقاطع آراگوی که از اینجا کشیده شده ، یکی از زیباترین و حیرت انگیزترین منظره های  گرجستان  است.
کلیسای جامع باقری به دلیل ساخت و سازهای خاص و محکم ، در برابر تهاجم های زیادی مقاومت کرده است. قرار گرفتن در تپه اوکیمریونی در کلیسای جامع بوتی بوتری هنوز با افتخار بر روی گارد کل شهر ایستاده است.
صومعه گلاتی جواهر معماری گرجستان است که در نزدیکی کوتاویسی توسط پادشاه افسانه ای  گرجستان - داوود سازنده ساخته شده است. در قرون وسطی صومعه گلاتی مرکز اصلی دین و آموزش بود. 


پذیرش مسیحیت
گرجستان دومین کشور در جهان بود که مسیحیت را به عنوان یک دین دولتی پذیرفت. سنت نینو از کاپادوکیا در سال 337 میلادی مسیحیت را به مردم گرجستان معرفی کرد. پذیرش اولیه مسیحیت گرجستان تأثیرات بزرگی در چگونگی شکل گیری آینده برای گرجی ها دارد ، زیرا این کشور را به طور دائم به سمت غرب ، روم و بعداً به کل اروپا سوق می دهد
Uplistsikheیک شهر غار است. بله ، دقیقاً شهر غار و یکی از باستانی ترین شهرک های قفقاز. غارها ، حکاکی شده در صخره ای عظیم ، هزاران سال استوار ایستاده اند و حتی امروزه ظاهر قدیمی خود را حفظ می کنند.
تفلیس با بیش از 1.5 میلیون نفر جمعیت ، بزرگترین شهر گرجستان است که با تلاش های جدی ساخت آن مشهود است: به سرعت در حال توسعه مجتمع های مسکونی ، مراکز خرید و مراکز تفریحی در صحنه رخ داده و اکنون با معماری پایدار شهر قدیمی در هم می آمیزند.

 

باتومی (/ bɑːˈtuːmi /؛ گرجی: ბათუმი [bɑtʰumi]) پایتخت جمهوری خودمختار آدکارا و دومین شهر بزرگ گرجستان است که در سواحل دریای سیاه در جنوب غربی کشور واقع شده است. این منطقه در یک منطقه نیمه گرمسیری در پای قفقاز واقع شده است. بخش اعظم اقتصاد باتومی حول گردشگری می چرخد (به این لقب "لاس وگاس دریای سیاه" داده می شود) ، اما این شهر همچنین یک بندر مهم دریایی است و شامل صنایعی مانند کشتی سازی ، فرآوری مواد غذایی و تولید سبک می شود. از سال 2010 ، باتومی ها با احداث ساختمانهای بلند مرتفع و همچنین مرمت آثار هنری کلاسیک قرن نوزدهم که در شهر قدیمی خود واقع شده اند ، متحول شده اند.

در بازدید از باتومی میتوانید از مکانهای زیر دیدن کنید:
 باغ گیاهشناسی مکانی عالی برای پیاده روی ، در یک روز آفتابی ، گرم و در هوای ابری است. باغ گیاه شناسی شما را با طبیعت دوباره متحد می کند و این احساس را به شما می دهد که در مکانی قدم می زنید که طبیعت در حالت بکر خود باقی مانده است. باغ گیاهشناسی باتومی هیچ شباهتی در جهان ندارد.

دلفیناریوم باعث هیجان و شادی شما و فرزندانتان خواهد شد. هیچ چیز نمی تواند روح را به عنوان گل سرخ دلفین ، چشمان هوشمند ، ذهن و شعور او جابجا کند. شما می توانید با دلفین ها شنا کنید. و این تجربه بدون هیچ شک و تردیدی تا پایان عمر خود را به یادگار می گذارد.

پارک ساحلی با نخلستان با چشم اندازهای عالی از دریای سیاه مرکز شهرت گردشگران است. کافه های فضای باز مملو از گردشگران شاد  ، موسیقی زنده ، کافه ها ، جاذبه های تفریحی ، کلوپ ها ... به طور کلی ، هر چیزی که عصرها گردشگران را به خود جلب می کند ، زندگی خود را بعد از روزهای بسیار خوب ساحل پررنگ تر می کند.

قلعه "تامارا" یا به درستی می گویند Tamaristsihe. این معبد است که به افتخار ملکه تامارا نامگذاری شده است.

قلعه گونیو در سنهای قدیم دژ قلعه رومی بود ، کمی بعد از امپراتوری بیزانس که در قرن 19 ساخته شده است.

کلیسای جامع مبارک ، به سبک گوتیک ، و کلیسای سنت نیکلاس ، و کلیسای سنت باربارا کلیساها و معابد باتومی که علاقه مندان میتوانند به هنگام سفر به باتومی دیدن کنند.

 

 

رستورانهای باتومی
رستوران 360 آسمان
تنها هتل بار و رستوران هتل با پانوراماهای 360 درجه در باتومی واقع شده است و در طبقه 20 هتل Sheraton باتومی واقع شده است. این رستوران دارای کوکتل های کاملاً دست ساز و منوی کباب گسترده است. میهمانان میتوانند از موسیقی شگفت انگیز شبهای زنده با آهنگهایی از داغترین گروههای زنده یا دی جی ، لذت ببرند.
آدرس: خیابان Rustaveli 28

Radio Kitchen & Bar
سبک غذا: ایتالیایی ، استیکاووس ، اروپایی ، بین المللی
یک رستوران دنج در مرکز باتومی است که غذاهای اروپایی را ارائه می دهد ، و افزودنی های دلپذیری از قاره آمریکا است. اگر به دنبال ناهار یا شام هستید ، در این رستوران همبرگرهای خوشمزه ، سالادهای ترد ، پاستاهای خوشمزه و استیک لذیذ سرو میشود.
آدرس: خیابان 11 خیابان رستاولی
 

 رستوران کیزیکی | Kiziki
سبک منو: غذاهای گرجی، اروپایی، مناسب برای گیاهخواران، وگان
رستوران کیزیکی یکی دیگر از رستوران های خوب و باکیفیت پایتخت گردشگری گرجستان است که غذاهای گرجی و درجه یک را در اختیار شما قرار می دهد.  علاوه بر غذای لذیذ، قیمت معقول و خدمه دوست داشتنی از دیگر مزایای این رستوران است.
آدرس: خیابان ملیکیشویلی 24

رستوران مارسیل | Marseille
سبک منو: غذاهای اروپایی، دریایی، اروپای شرقی، مناسب برای گیاهخواران، وگان
رستوران مارسل گرچه ظاهر چندان جذاب و شکیلی ندارد و قیمت ها قدری بالاست، اما غذاهای فوق العاده اش همه چیز را از یاد شما می برد و باعث می شود دیگر به چیزی جز غذای پیش روی تان فکر نکنید. غذاهای دریایی اش را حتما امتحان کنید و بدانید هر پرس حجم زیادی از غذا را در برابر شما قرار می دهد.
آدرس: خیابان گوگباشویلی 56

رستوران مگرول-لازوری | Megrul-Lazuri
سبک منو: غذاهای گرجی، بین المللی، اروپای شرقی
رستوران مگرول لازوری فضایی بزرگ، سنتی و دوست داشتنی دارد که هر یک از بخش هایش گنجایش بسیاری دارد. به طور مثال در طبقه اول 100 نفر، در طبقه دوم 200 نفر و بخش های دیگرش چون حیاط، ایوان و ... ظرفیت بالایی از آدم ها جای می گیرند. در رستوران مگرول لازوری می توانید غذایی سنتی و گرجی را بچشید و یا به  انتخاب خود غذایی بین المللی را انتخاب کنید. 
از دیگر امکانات این رستوران پخش موسیقی زنده از ساعت 19 تا 1 بامداد، اینترنت رایگان، پارکینگ و تخفیف برای مشتری های ثابت است.
 

رستوران تاوادوری | Restaurant Tavaduri
سبک منو: غذاهای گرجی، اروپایی، مناسب برای گیاهخواران، وگان
یکی از رستوران های شناخته شده و معروف باتومی، رستوران تاوادوری است. وقتی وارد رستوران شوید محلی های بسیاری را می بینید که اگر علاقه ای به فضای دودآلود نداشته باشید، ممکن است برای شما ناخوشایند باشد. با این حال در طبقه دوم، بالکن و سالن این رستوران می توانید فضای متفاوتی را ببنید. غذای گرجی و خوب این رستوران با قیمت مناسب، شما را راضی خواهد کرد.
از دیگر امکانات این رستوران اینترنت پرسرعت، پارکینگ و تخفیف و هدیه به مناسبت روز تولد است.
آدرس: خیابان کرنر پوشکینا | خیابان لرمونتو


رستوران سوشی گو | SushiGo&Bar
سبک منو: غذاهای ژاپنی
رستوران سوشی گو همان طور که از نامش پیداست، رستورانی با غذاهای ژاپنی است که قیمت نسبتا مناسبی هم دارد. اگر دنبال غذای با کیفیت و البته غذایی غیر گرجی می گردید، رستوران سوشی گو پیشنهاد مناسبی برای شماست. 
آدرس: خیابان کوستاوا 30/30

رستوران بولوار قدیمی
رستوران بولوار قدیمی از آن دسته رستوران‌هایی است که فضایی دلنشین و صمیمی همراه با موسیقی زنده دارد، این رستوران به صورت کلاسیک و خانوادگی تزئین شده است؛ در منوی این رستوران برای تمام سلیقه‌ها از طرفداران غذای دریایی و کباب گرفته تا دوستداران غذای ملل و غذاهای گرجی، غذا وجود دارد حتی برای گیاه خواران نیز چند نمونه غذا در منو در نظر گرفته شده است البته غذاهای این رستوران کمی گران است چون به تازه بودن و خوش طعم بودن بسیار معروف هستند. دکوراسیون رستوران کمی شلوغ به نظر می رسد اما از آنجایی همه چیز ساده و کلاسیک انتخاب شده بیشتر احساس دوستانه و خودمانی تداعی می کند و می تواند بهترین انتخاب برای دورهمی‌های خانوادگی باشد
    
رستوران گلدن پلاس
رستوران گلدن پلاس در هتل چهار ستاره ای به همین نام قرار دارد که در آن بهترین غذاهای گرجستانی، اروپایی و ‌ترکیه ای را سرو می کنند، فضایی بسیار شیک که می توانید اوقات بسیار خوشی را در آن سپری کنید، رستوران با سنگ‌های روشن و درخشان و همین طور دیوارهایی از سنگ‌های تیره و تزئینات آینه کاری پوشیده شده است که فضایی مجلل را تداعی می کند. یکی از مزیت‌های اصلی این رستوران فاصله کم آن تا دریاست که نهایتا 5 دقیقه زمان می خواد و فاصله ای حدود 150 متر دارد. این رستوران مدرن بهترین فرصت را ایجاد می کند تا بعد از صرف غذا کمی کنار دریا پیاده روی کنید، در این رستوران قیمت غذاها کمی گران است که البته این باتوجه به فضا و کیفیت غذای ارائه شده منطقی به نظر می رسد

رستوران مارکوپولو
اگر به دنبال فضایی شیک و در عین حال رمانتیک هستید رستوران مارکوپولو بهترین گزینه است، این رستوران در طبقه چهارم مجتمع پیازا، در میدان زیبا و تاریخی پیازا قرار دارد؛. این میدان یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی باتومی به حساب می آید که اطراف آن مجتمع پیازا قرار گرفته است، البته در این بنا رستوران‌های دیگری نیز وجود دارد اما یکی از پرطرفدار‌ترین آن‌ها همین رستوران مارکوپولو است. نمای داخلی رستوران شیک و ساده است که با سقف شیروانی شباهت زیادی به فضای داخل کشتی پیدا کرده و به علاوه به دلیل استفاده از رنگ‌های روشن غذا خوردن در فضایی آرامش بخش را تجربه خواهید کرد؛ بنابراین اگر می خواهید چند ساعتی از هیاهوی شهر دور بمانید این رستوان را انتخاب کنید البته باید به خاطر داشته باشید که سیگار کشیدن در تمام قسمت‌های این رستوران ممنوع است

رستوران لاگونا
این رستوران قطعا یکی از بی نظیرترین رستوران‌های باتومی است که به خوشمزه‌ترین خاچاپوری‌ها معروف است، این غذا یکی از غذاهای معروف گرجستان است که در این رستوران با پنیر بیشتر و خمیر نازک‌تر طبخ می شود  و همین خاچاپوری‌ها باعث شهرت رستوران لاگونا شده است البته در رستوران غذاهای ملل مانند سالاد‌ها و پیتزاهای یونانی نیز سرو می شود. نمای رستوران ساده است و تزئینات زیادی در آن استفاده نشده، اغلب دیوارها سنگی هستند و نیکمت‌های ساده ای در رستوران قرار گرفته است تنها چیزی که این رستوران را از سایر رستوران‌های دیگر متمایز می کند همین طعم متفاوت غذاهای آن به ویژه خاچاپوری است.
 

رستوران کلودز
یکی دیگر از رستوران‌های این شهر رستوران کلودز است که بر فرار طبقه نوزدهم هتل پنج ستاره رادیسون بلو قرار دارد و در این رستوران می توان نمایی 360 درجه از سراسر شهر و دریای سیاه را تماشا کرد. رستوران کلودز جز رستوران‌های شیک شهر به شمار می رود و انواع غذاهای اروپایی در این رستوران سرو می شود، در قسمتی از رستوران فضایی وی آی پی با ظرفیت 10 نفر طراحی شده است به علاوه هنگام صرف غذا در روزهای تعطیل آخر هفته برنامه موسیقی زنده نیز اجرا می شود؛ فضای رستوران کاملا شیک و رسمی است به طوری که می توان ملاقات‌های مهم را نیز در این رستوران ‌ترتیب داد؛ پس اگر سفری تجملاتی در هتل‌های لوکس را می پسندید حتما باید وعده ای را در این رستوران صرف کنید

رستوران پلیون
رستوران پلیون یکی از رستوران‌های مطرح و شناخته شده باتومی است که در هتل پنج ستاره هیلتون در مرکز شهر قرار دارد و از آنجایی که این هتل در مرکز شهر واقع شده دسترسی مناسبی دارد و به راحتی می توان از هر قسمت شهر با وسایل نقلیه متفاوت به هتل هیلتون رفت، همین موضوع باعث شده تا این هتل در الویت مسافرین قرار بگیرد و از این رو رستوران پلیون نیز مراجعه کنندگان بیشتری دارد. فضای رستوران شیک و خاص طراحی شده است و غالب غذاهای سرو شده غذاهای بومی گرجستان هستند اما تعدادی غذای بین الملل نیز در منوی آن دیده می شود؛ غذاها کیفیت و استاندارد بالایی دارند بنابراین انتظار می رود قیمت آن‌ها نیز به همین نسبت گران‌تر باشد.


رستوران خانه خینکالی
اسم این رستوران هم نام یکی از غذاهای لذیذ گرجستان است، غذایی که پایه اصلی آن گوشت چرخ کرده است و آن را در بین خمیری مخصوص می پیچند که در واقع این رستوران دقیقا به دلیل پخت بهترین خینکالی‌ها معروف است و همین باعث شهرت آن شده است. رستوران نمایی ساده و کلاسیک و در عین حال غیر رسمی و راحت دارد که به همراه شنیدن موسیقی گوش نواز می تواند یکی از بهترین خاطرات سفر به گرجستان را برایتان رقم بزند.
 
 


تور ها مرتبط
نام
مبدا
تاریخ رفت
تعداد شب
نوع
شروع قیمت
نام
(تور باتومی از تبریز ویژه نوروز 1403) تور باتومی
مبدا
ترمینال
تاریخ رفت
یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰
تعداد شب
4
نوع
زمینی
شروع قیمت
12900000 تومان
نام
(تور ترکیبی باتومی ترابزون ویژه نوروز1403) تور باتومی
مبدا
ترمینال
تاریخ رفت
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
تعداد شب
6
نوع
زمینی
شروع قیمت
15500000 تومان
هتل های مشابه
18861492.jpg
لگاسی

لگاسی (LEGACY)   هتل 4 ستاره تاپ لگاسی  در 10 دقیقه پیاده روی از ساحل عمومی دریای سیاه در باتومی و 300 متر با آکواپار باتومی قرار دارد.اتاق های تهویه مطبوع و روشن دارای فضای داخلی با...

207629853.jpg
اکوا

اکوا (AQUA) هتل و آپارتمان های 4 ستاره آکوا واقع در باتومی ، چند قدم از ساحل باتومی ، هتل با یک رستوران ، پارکینگ اختصاصی رایگان ، بار و منطقه ساحلی خصوصی دارند. این هتل 4 ستاره با تراس ،...

144435176.jpg
اسکای این

اسکای این (SKY INN) هتل 3 ستاره اسکای این واقع در باتومی گرجستان، تمام اتاق ها با مبلمان شیک تزئین شده اند ، تهویه هوا ، عایق صدا و تلویزیون صفحه تخت با کانال های ماهواره ای. در اتاق یک کتری ، قهوه...

5582634.jpg
ماری

ماری (MARI) هتل 3ستاره ماری واقع در باتومی دارای رستوران با تراس و اتاق های رنگارنگ با اینترنت رایگان است.یک بوفه صبحانه گرجی در رستوران ماری سرو می شود و عصرها غذاهای ویژه ای در آن وجود دارد.هتل د...

101529724.jpg
اسکای تاور

اسکای تاور(SKY TOWER) هتل Sky Tower دارای اسکان مدرن در باتومی ، در نزدیکی ساحل دریا سیاه است. هتل از دریاچه ارداگان 50 متر فاصله دارد. این مرکز دارای اسپا ، استخر سرپوشیده ، پارکینگ اختصاصی و وای...

مطالب مرتبط

images.jpg

باتومی(BATUMI)                   گرجستان کشوری است در منطقه قفقاز. به منطقه بین دریای خزر و دریای سیاه قفقاز می گویند.این کشور، کشوری است که هم در...

بیشتر