d

دانستنی های شهر تهران

(تهران)

تهران (TEHRAN)

تهران با مساحت ۷۳۰  کیلومتر مربّع و  15 امین شهر پرجمعیت جهان ، جمعیتی بالغ بر ۱۴ میلیون نفر دارد. این شهر به لحاظ بزرگی 28امین شهر دنیا است که تراکم جمعیت آن بین 10700 تا بیش از 11000 نفر در هر کیلومتر مربع است.تهران بزرگترین و مهمترین شهر ایران است، موقعیت ویژه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی ، باعث کوچ بسیاری از مردم کشور به این شهر آمده و تدریجاً در آن ساکن شوند.

تهران در دوره حکومت آقامحمدخان قاجار، به پایتختی برگزیده شد؛ شهری که در پهن‌های بین دو وادی کوه و کویر و در دامنه‌های جنوبی البرز گسترده شده است. تهران از سمت جنوب به کوه‌های ری و بیبی شهربانو و دشت‌های هموار شهریار و ورامین و از شمال به واسطه کوهستان محصور شده است.تهران کلان شهر دوست داشتنی ایران مراکز گردشگری زیادی برای تفریح و سرگرمی دارد. در اینجا به برخی از جاذبه های دیدنی اشاره می کنیم.

 

روستای زرین دشت تهران 

تقریبا در ۴۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه و ۱۲۰ کیلومتری تهران یکی از خوش آب و هواترین روستاهای تهران که جز جاذبه های تهران محسوب می شود روستای زرین دشت است. این روستا از لحاظ گردشگری بسیار جالب است و توریست های زیادی را به سمت خود جذب کرده است. یکی از زیبایی های این روستا رودخانه حبله رود است که جاذبه خاصی دارد و دیگر جاذبه ها چشمه های آب معدنی مانند خمده و دریابک است، که این آب ها خواص درمانی بسیار موثری نیز هم دارند. این روستا در فصل بهار و تابستان میوه های خوش آب و رنگی به وفور دیده می شود و هر گردشگری را بر سر شوق می آورد. ایامی را به دور از دغدغه های شهر در کوچه باغ های سبز آن قدم بزنید و از هوای پاک این روستا لذت ببرید.

آبشار کلوگان تهران 

در شهرستان شمیرانات استان تهران آبشاری وجود دارد به نام کلوگان و جزء بهترین جاذبه های تهران برای گذراندن وقات فراغت در فصل های بهار و تابستان محسوب می شود. ارتفاع آبشار از سطح زمین حدود ۳۰ الی ۴۰ متر بوده که به شکل یک آبشار دو طبقه در آمده است. وسط آبشار یک سکو قرار دارد هم چنین در پایین آبشار نیز حوضچه کوچکی ایجاد شده که مکان مناسبی برای آب تنی و آب بازی است.

دربند تهران

دربند مکانی عالی برای کوهنوردی، دورهمی و قرارهای دوستانه، تماشای مناظر زیبا و همینطور خوردن خوراکی های خوشمزه ای که قدم به قدم این منطقه وجود دارد. این منطقه تفریحی با ارتفاعی ۱۷۰۰ متری از سطح دریا، اصلی ترین مسیر برای صعود به بلندی های کوهستان البرز مرکزی است و هر ساله افراد زیادی با گذر از این راه زیبا و دیدنی، خود را به قله توچال و دیگر قلل مرتفع می رسانند. در نظرسنجی های مختلفی که انجام شده است، مردم تهران در اولین انتخاب خود برای پذیرایی از میهمانان خارجی و شهرستانی، دربند را پیشنهاد می دهند.

برج میلاد تهران

برج میلاد تهران نام برج مخابراتی چند منظوره‌ای است که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین سازهٔ بلند نامتکی جهان است. این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأس برج در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد. برج میلاد به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به‌شمار می‌آید. برخی بر این باورند که این برج روی سامانه گسل شهرک غرب ساخته شده‌است.

پل طبیعت تهران

پل طبیعت عنوان یک پل سه طبقه در منطقه عباس آباد تهران است که بر روی عرض بزرگراه مدرس قرار گرفته و تنها به عابران پیاده اختصاص دارد. این پل یک راه ارتباطی میان پارک های طالقانی و آب و آتش فراهم آورده است و این دو پارکِ شاخص پایتخت را به هم متصل می کند.
نورپردازی خاص و ویژگی های منحصر به فرد این پل، بسیاری از افراد را به ویژه در شب به سوی خود می کشاند و لحظاتی رویایی را در قلب شهر تهران برای شان رقم می زند. این سازه با طول 300 متر در ارتفاع 40 متری از سطح زمین ساخته شده است و امکان تماشای چشم اندازی زیبا از تهران را به شما می دهد. وجود کافه ها و رستوران ها باعث شده تا پل طبیعت مقصدی جذاب برای شکم گردی باشد و گردشگران را برای چشیدن طعم های جذاب به سوی خود بکشاند. بد نیست بدانید پل طبیعت عنوان نخستین پل غیرخودرویی در کشور و بزرگترین پل غیرخودرویی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

کاخ نیاوران تهران

کاخ اختصاصی نیاوران یا همان کاخ نیاوران بنایی جدید است که طرحی ایرانی - اروپایی دارد. این ساختمان زمانی میزبان محمدرضا پهلوی، همسرش فرح و فرزندان آنها بود و تا پیش از خروج شان از ایران در این محل سکونت داشتند. این کاخ از دو طبقه و یک نیم طبقه تشکیل شده است و طراحی جالبی دارد. 
فضای این کاخ ساده تر از دیگر کاخ های سلطنتی است؛ اما در عین حال زیبایی هایی خاصی را در آن می توان دید. در این ساختمان وسایل زندگی خانواده آخرین شاه ایران را می بینید، نگاهی به فضای زندگی آنها می اندازید و آثار هنری ارزشمند و جالب توجهی را مشاهده می کنید. نکته مهم درباره این ساختمان سقف آن است که به صورت بازشو طراحی شده و در هر زمان می شود آن را باز کرد و آسمان را دید. البته امروزه باز کردن سقف امری است که به تشخیص مسوولان انجام می شود؛ اگر بخت با شما یار باشد در بازدیدتان از این کاخ ممکن است با سقف باز شده رو به رو شوید
.
 

باغ موزه نگارستان تهران

باغ نگارستان یکی از بناهای قدیمی و ارزشمند تهران است که به دستور فتحعلی‌ شاه‌ قاجار ساخته شد. این بنا از نظر معماری، ارزش تاریخی و هنری آن و هم از نظر موقعیت کنونی و آثاری که در موزه‌های آن به نمایش در آمده است، دارای اهمیت بسیار زیادی است. 
باغ موزه نگارستان یکی از جاذبه‌های گردشگری و از جاهای دیدنی تهران است. این باغ سرسبز و زیبا با معماری چشم‌گیر و قدمت تاریخی به یکی از محل‌های جذاب و محبوب برای گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل شده است.
علت نام‌گذاری این مجموعه به باغ نگارستان به دلیل وجود نقاشی‌های متعدد از فتحعلی شاه و همراهان او در ساختمان‌های مختلف بوده است. اگرچه امروز اثری از بناهای آن قصر برجای نمانده است؛ اما هنوز بدین نام شهره است.

پارک آب و آتش

«آب وآتش» یکی از پارک های فوق العاده دیدنیه شهر تهرانه. اینجا با امکانات تفریحی مختلف همچون فانوس دریایی، مراسم نقاله خوانی، فضای بازی با آب همه روزه میزان بسیاری از گردشگران از تهران و شهرهای دیگر کشوره. بوستان آب و آتش همچنین شامل پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه رانی، آبنما، برج آتش، آلاچیق و محیط سبزه که در بعضی شب ها نیز نقال در مقابل آمفی تئا تر می ایسته و به پرده خوانی مشغول می شه و داستان حضرت ابراهیم را توضیح می ده. یه چیز جالب دیگه ای که هست اینه که در این پارک آموزش اسب سواری هم داده میشه. امکانات دیگه ی این پارک دستگاه خودران یا دوچرخه ایستاده است که باوجود حرکت روی دو چرخ در یک محور از تعادل جالبی برخورداره و با این وسیله برقی می تونین به راحتی در گوش و کنار پارک گشت بزنید. فانوس دریایی که می شه از اون بالا رفت و مناظر را تماشا کرد بعلاوه آمفی تئا تر روباز و امکان گرفتن عکس با لباسهای سنتی ترکمن ها در چادر ترکمن ها از امکانات دیگر بوستان حضرت ابراهیم یا آب و آتشه. خلاصه اینکه این بوستان انقدر جذابیت داره که شب ها خانواده های زیادی رو به سمت خودش می کشه پس شما هم تجربه اش کنین.

کاخ سعد اباد

مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد، با داشتن هجده کاخ بزرگ و کوچک متعلق به دوره های قاجار و پهلوی در دره دربند، شمالی‌ ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران واقع شده و یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مجموعه موزه های ایران و تهران است که بازدید از آن در ایام نوروز می تواند خاطره انگیز باشد. قدیمی‌ ترین کاخ این مجموعه، کاخ (کوشک) احمدشاهی بوده‌ است، که در دوران اوایل سلطنت او، ساخت آن به پایان رسیده‌ است. جدیدترین کاخ این مجموعه نیز کاخ لیلا پهلوی می‌ باشد که متعلق به کوچکترین دختر محمدرضا پهلوی بوده‌ است.
این مجموعه دارای کاخ و موزه های متنوع و ارزنده ای است. آثاری از هنر ملتهای مختلف جهان نیز در موزه هنر ملل این مجموعه به  نمایش گذاشته شده است. موزه مینیاتوریست مشهور تاریخ ایران، حسین بهزاد نیز در این مجموعه دایر میباشد.

کاخ موزه گلستان

کاخ گلستان مجموعه‌ای از بناهای ارزشمند و قدیمی‌ترین کاخ تاریخی تهران است که در زمان‌های مختلف ساخته شده و تکمیل شده‌اند. این مجموعه از نظر معماری، جذب گردشگر و ارزش آثار هنری و تاریخی که در آن قرار دارد، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و کاخ های کشور است که در تمام طول سال شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی پرشماری است.

کار ساخت این بنا از زمان شاه‌عباس صفوی آغاز گشت و تا زمان قاجار و ناصرالدین‌شاه قاجار که تحت تاثیر سفرهای اروپایی خود تغییرات زیادی در آن ایجاد کرد، در دست تغییر و تکمیل بود. این بنا از نظر تاریخی شاهد وقایع بسیار مهمی همچون انقلاب مشروطه و تاج‌گذاری پهلوی اول و دوم بوده است. همچنین آثار هنری زیبایی مثل تخت مرمر، سنگ قبر ناصرالدین شاه قاجار که از شهرری به اینجا منتقل شده و آثاری از کمال‌الملک و سایر هنرمندان ایرانی و خارجی در این کاخ قرار دارند. بناهای زیبایی همچون شمس‌العماره و تالار آینه و عمارت بادگیر هم بسیار مورد توجه گردشگران است.

 


مطالب مرتبط

2-1.jpg

تهران (TEHRAN) تهران با مساحت ۷۳۰  کیلومتر مربّع و  15 امین شهر پرجمعیت جهان ، جمعیتی بالغ بر ۱۴ میلیون نفر دارد. این شهر به لحاظ بزرگی 28امین شهر دنیا است که تراکم جمعیت آن بین 1070...

بیشتر